Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 april 2024 09:36
Del på Facebook
Mesteparten av pengene fra Nav går til å betale alderspensjon til personer bosatt i Norge. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Mesteparten av pengene fra Nav går til å betale alderspensjon til personer bosatt i Norge. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

I snitt betalte Nav ut 1,1 millioner kroner hvert minutt gjennom hele fjoråret. Totalt ble det betalt ut 583 milliarder kroner i ytelser og alderspensjon.

Utbetalingene til personer bosatt i Norge økte med 46,6 milliarder kroner i fjor, sammenlignet med året før.

Veksten er på 8,9 prosent og er altså høyere enn justeringen i grunnbeløpet og lønnsveksten.

Totalt mottok 2,8 millioner personer en ytelse fra Nav i fjor. I tillegg var det 105.000 personer bosatt i utlandet som mottok penger fra Nav.

– De aller fleste av oss mottar penger fra Nav en eller flere ganger i løpet av livet, og bare i løpet av ett år har halvparten av befolkningen fått penger inn på konto fra Nav minst én gang. Det sier noe om Navs rolle i samfunnet og i folks liv, sier arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte.

Annonse
Annonse

Mesteparten av pengene fra Nav går til å betale alderspensjon til personer bosatt i Norge.

Denne posten økte med 9 prosent fra 2022 til 2023 og utgjorde 293 milliarder kroner i fjor. Pengene går til over 1 million pensjonister.

– Uføretrygd er den neste største ytelsen med 116 milliarder kroner i 2023 – en økning på 7 prosent fra året før. 389.400 personer mottok uføretrygd i løpet av 2023, opplyser Nav.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse