Målt etter lønnsomhet ble 2023 ett av de svakeste årene for norske aviser siden finanskrisen. Det viser tall fra Medietilsynet.
Fjoråret ble sammen med 2022 de svakeste årene målt etter lønnsomhet for norske aviser siden finanskrisen i 2008 og 2009.
Publikum betalte mer for aviser i fjor enn noen gang tidligere, men det hjalp ikke på lønnsomheten. Annonseinntektene falt mer enn brukerinntektene økte, viser de nye tallene.
Samlet økte driftsresultatet med 51 millioner kroner fra 2022, opp med 0,4 prosentpoeng til en driftsmargin på 2,6 prosent i 2023.
– Den svake lønnsomheten for avisene samlet skyldes at nedgangen i annonseinntekter var høyere enn veksten i brukerinntekter. Avisenes lønnsomhet er dermed fortsatt under press, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.
Brukerinntektene økte med 4 prosent i 2023, til nær 7,7 milliarder kroner, mens annonseinntektene gikk ned med 259 millioner kroner, tilsvarende 6,0 prosent, til 4,1 milliarder kroner. Det er det største fallet i annonseinntekter siden 2017 hvis man ser bort fra pandemiårene.
I fjor var inntektene fra papir- og nettutgaver for første gang like store.
(©NTB)