Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
15 august 2024 10:00
Del på Facebook
Volvo 142 Grand de Luxe 1972. (Reklamebilde fra Volvo)
Volvo 142 Grand de Luxe 1972. (Reklamebilde fra Volvo)

Med designsjef Jan Wilsgaard i spissen lanserte Volvo 142-serien i 1967 etterfulgt av 240-serien fra 1975. Disse modellene gav Volvo en sentral posisjon i bilmarkedet i Norge fra 1970-tallet.

På 1950- og 1960-tallet var Volvo godt kjent for sin PV 444 / PV 540 og Volvo Amazon. Dette var moderne og solide biler som ble godt mottatt i markedet. Men det ble de nye modellene utover 1970-tallet som gav Volvo en stor vekst som et ledende bilmerke.

Annonse
Annonse

I 1950 ble den unge designeren Jan Wilsgaard ansatt i Volvo. Utover 1950-tallet tegnet han Volvo Amazon som ble en stor suksess. Wilsgaard ble designsjef for Volvo fram til 1993. Den neste modellen ble Volvo 140-serien som kom på markedet i 1967. Under konstruksjonsfasen jobbet nærmere 7.000 personer med prosjektet. Dette skulle gi gode resultater og gi Volvo en posisjon i det internasjonale bilmarkedet. I 1968 kom det også en større luksusutgave, Volvo 160-serien.

Wilsgaard og hans team oppgraderte 140 til 240-serien i 1975. Dette var en robust, pålitelig og praktisk bil med gode kjøreegenskaper. Både 140- og 240-serien traff den norske folkesjela. Utover hele 1970-tallet lå 140/240 serien på salgstoppen. Bilene var så solide at mange kjørte de i opptil 20 år. Volvo er også en populær veteranbil i vår tid.

Volvo 144 vises høsten 1966 sammen med Amazon. (Reklamebilde fra Volvo)Volvo 144 vises høsten 1966 sammen med Amazon. (Reklamebilde fra Volvo)

Volvo 144 de Luxe og Volvo 145 de Luxe herregårdsvogn (stasjonsvogn). (Reklamebilde fra Volvo)Volvo 144 de Luxe og Volvo 145 de Luxe herregårdsvogn (stasjonsvogn). (Reklamebilde fra Volvo)

Volvo 142 1969 modell fotografert i Nice. (Reklamebilde fra Volvo)Volvo 142 1969 modell fotografert i Nice. (Reklamebilde fra Volvo)

Den større og luksuriøse Volvo 164, her en 1971-modell. (Reklamebilde fra Volvo)Den større og luksuriøse Volvo 164, her en 1971-modell. (Reklamebilde fra Volvo)

I 1975 ble 140-serien avløst av 240-serien. (Reklamebilde fra Volvo)I 1975 ble 140-serien avløst av 240-serien. (Reklamebilde fra Volvo)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
@Geir Ole SætremyrDu mener det er viktig å unngå økning i trafikken. Da gjelder det vel å unngå den enorme trafikkøkningen i ...
@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
@Geir Ole SætremyrHva mener du når du hevder at mitt spørsmål er tendensiøst - det er jo svært likt det du selv ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse