Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
Terje Holm, fast skribent
15 august 2024 10:00
Del på Facebook
Volvo 142 Grand de Luxe 1972. (Reklamebilde fra Volvo)
Volvo 142 Grand de Luxe 1972. (Reklamebilde fra Volvo)

Med designsjef Jan Wilsgaard i spissen lanserte Volvo 142-serien i 1967 etterfulgt av 240-serien fra 1975. Disse modellene gav Volvo en sentral posisjon i bilmarkedet i Norge fra 1970-tallet.

På 1950- og 1960-tallet var Volvo godt kjent for sin PV 444 / PV 540 og Volvo Amazon. Dette var moderne og solide biler som ble godt mottatt i markedet. Men det ble de nye modellene utover 1970-tallet som gav Volvo en stor vekst som et ledende bilmerke.

Annonse
Annonse

I 1950 ble den unge designeren Jan Wilsgaard ansatt i Volvo. Utover 1950-tallet tegnet han Volvo Amazon som ble en stor suksess. Wilsgaard ble designsjef for Volvo fram til 1993. Den neste modellen ble Volvo 140-serien som kom på markedet i 1967. Under konstruksjonsfasen jobbet nærmere 7.000 personer med prosjektet. Dette skulle gi gode resultater og gi Volvo en posisjon i det internasjonale bilmarkedet. I 1968 kom det også en større luksusutgave, Volvo 160-serien.

Wilsgaard og hans team oppgraderte 140 til 240-serien i 1975. Dette var en robust, pålitelig og praktisk bil med gode kjøreegenskaper. Både 140- og 240-serien traff den norske folkesjela. Utover hele 1970-tallet lå 140/240 serien på salgstoppen. Bilene var så solide at mange kjørte de i opptil 20 år. Volvo er også en populær veteranbil i vår tid.

Volvo 144 vises høsten 1966 sammen med Amazon. (Reklamebilde fra Volvo)Volvo 144 vises høsten 1966 sammen med Amazon. (Reklamebilde fra Volvo)

Volvo 144 de Luxe og Volvo 145 de Luxe herregårdsvogn (stasjonsvogn). (Reklamebilde fra Volvo)Volvo 144 de Luxe og Volvo 145 de Luxe herregårdsvogn (stasjonsvogn). (Reklamebilde fra Volvo)

Volvo 142 1969 modell fotografert i Nice. (Reklamebilde fra Volvo)Volvo 142 1969 modell fotografert i Nice. (Reklamebilde fra Volvo)

Den større og luksuriøse Volvo 164, her en 1971-modell. (Reklamebilde fra Volvo)Den større og luksuriøse Volvo 164, her en 1971-modell. (Reklamebilde fra Volvo)

I 1975 ble 140-serien avløst av 240-serien. (Reklamebilde fra Volvo)I 1975 ble 140-serien avløst av 240-serien. (Reklamebilde fra Volvo)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasKranglefant eller plageånd,  litt etter korleid ein ser det.Når det gjeld E39,  strekningene Vik til Molde og Breivika til Vik,  ...
Terje Sundsbø 39 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrFlott at du viser til at dette er dagens regjerings prioriteringer. Det er Stortingsvalg til høsten.
Terje Sundsbø 41 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasProblemet med disse KI-verktøyene er at de baserer seg på alle typer kilder, som hyppig leste avisartikler. De er ikke ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøHenta frå Regjeringa sitt tildelingsbrev til Statens vegvesen for 2025:  "Med regjeringens prioriteringer for tolvårsperioden 2025–2036 er det ikke rom for ...
Arne Almaas 4 timer siden Slutt med svada Sve!
Siden dere kranglefantene har malt dere opp i et hjørne og aldri kan bli enige om hvilke veier som er ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse