Med designsjef Jan Wilsgaard i spissen lanserte Volvo 142-serien i 1967 etterfulgt av 240-serien fra 1975. Disse modellene gav Volvo en sentral posisjon i bilmarkedet i Norge fra 1970-tallet.
På 1950- og 1960-tallet var Volvo godt kjent for sin PV 444 / PV 540 og Volvo Amazon. Dette var moderne og solide biler som ble godt mottatt i markedet. Men det ble de nye modellene utover 1970-tallet som gav Volvo en stor vekst som et ledende bilmerke.
I 1950 ble den unge designeren Jan Wilsgaard ansatt i Volvo. Utover 1950-tallet tegnet han Volvo Amazon som ble en stor suksess. Wilsgaard ble designsjef for Volvo fram til 1993. Den neste modellen ble Volvo 140-serien som kom på markedet i 1967. Under konstruksjonsfasen jobbet nærmere 7.000 personer med prosjektet. Dette skulle gi gode resultater og gi Volvo en posisjon i det internasjonale bilmarkedet. I 1968 kom det også en større luksusutgave, Volvo 160-serien.
Wilsgaard og hans team oppgraderte 140 til 240-serien i 1975. Dette var en robust, pålitelig og praktisk bil med gode kjøreegenskaper. Både 140- og 240-serien traff den norske folkesjela. Utover hele 1970-tallet lå 140/240 serien på salgstoppen. Bilene var så solide at mange kjørte de i opptil 20 år. Volvo er også en populær veteranbil i vår tid.