Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
04 september 2024 14:30
Del på Facebook
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune

Mandag 2. september signerte Møre og Romsdal fylkeskommune kontrakt med Risa AS om strakstiltak for skredsikring av den nasjonale turistveien, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune i en pressemelding.

Dette er del to av arbeidet. Målet er å åpne i turistsesongen 2025, opplyser fylkeskommunen.

Annonse
Annonse

Risa AS vant anbudet og forbereder seg nå på arbeidet ved å renske og sikre fjellsiden Kjelstadlinja, opplyser fylkeskommunen.

– Vi ser fram til å samarbeide med Risa AS, sier prosjektleder i Møre og Romsdal fylkeskommune, Solgunn Langlo.

Hun forteller videre at de nå går inn i en planleggingsfase med entreprenøren, men tar sikte på å starte arbeidet i løpet av neste uke.

– Anleggsområdet er svært utfordrende og sikkerhet er en prioritering, skriver fylkeskommunen.

Annonse
Annonse

Et viktig nasjonalt symbol

Det var i juni at fylkeskommunen avgjorde å stenge Trollstigen på grunn av gjentatte steinsprang og stor skredfare.

Trollstigen ligger i Rauma kommune og får besøk av rundt en million turister hvert år, og stengningen har store ringvirkninger for turistnæringen i fylket. Dette var bakgrunnen for at regjeringen vedtok å bidra med 40 millioner kroner slik at det ble mulig å gå i gang med strakstiltak for å sikre veien mot skred. Fylkesutvalget vedtok å bidra med en restfinansiering på 10 millioner kroner.

– Vi takker for tilliten ved å bli tildelt dette oppdraget, og gleder oss til å starte arbeidet på den nasjonale turistveien, seier Sven Marius Ollestad i Risa AS.

Kontrakten med Risa AS er på 17,3 millioner kroner og signeringen ble utført på et digitalt møte 2. september. Første del av skredsikringen ble utført i sommer gjennom en driftskontrakt, og var verdt omtrent 10 millioner kroner, opplyser fylkeskommunen.

Foto: Møre og Romsdal fylkeskommuneFoto: Møre og Romsdal fylkeskommune

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse