Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
06 oktober 2024 00:40
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret over ulykkestallene på på motorsykkel. Foto: Eivind Stensrud / Samferdselsdepartementet
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret over ulykkestallene på på motorsykkel. Foto: Eivind Stensrud / Samferdselsdepartementet

– Antallet drepte i motorsykkelulykker er stabilt nær 20 prosent av det totale antallet omkomne i trafikkulykker på veiene våre. I sommermånedene er hver tredje som blir drept i trafikken en motorsyklist, skriver Samferdselesdepartementet.

Ulykkesutviklingen for førere og passasjerer på lett motorsykkel er spesielt bekymringsfull. Denne sesongen har så langt fire førere og en passasjer omkommet på lett motorsykkel, det vil si nær 25 prosent av de omkomne totalt på motorsykkel.

Annonse
Annonse

Antallet hardt skadde og skadde er også svært høyt for motorsykkel generelt og for lett motorsykkel spesielt.

– Det har vært jobbet svært godt av svært mange siden 90-tallet for å gjøre det tryggere å kjøre motorsykkel i Norge. Ulykkesbildet viser dessverre at MC-ulykkene de siste årene ikke reduseres slik vi ønsker. Særlig er vi bekymret for lett MC der vi har mange unge førere. Risikoen før å bli drept eller hardt skadd er mer enn 50 ganger høyere på lett MC enn for en bilfører. Vi må nå forsterke og intensivere dette arbeidet ytterligere, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Annonse
Annonse

Samferdselsministeren har hatt møte med Statens vegvesen, Utrykningspolitiet, Statens havarikommisjon og en rekke fagpersoner med særlig høy kompetanse på MC-sikkerhet. Formålet med møtet var primært å drøfte arbeidet som pågår og tiltak som kan være effektive på kort sikt.

– Det haster å få på plass konkrete tiltak som kan gjøre det tryggere å være motorsyklist. Hvis vi skal nå etappemålene for 2030 i nullvisjonen – maksimalt 350 drepte og hardt skadde i vegtrafikkulykker – må vi raskt finne kraftfulle tiltak særlig for denne trafikantgruppen, sier Nygård.

Formålet er å supplere det brede arbeidet som gjøres i regi av Statens vegvesen, innen områder som alderskrav, påbudt sikkerhetsutstyr og føreropplæring. Andre aktører i MC-arbeidet vil bli involvert.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse