Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
06 oktober 2024 00:40
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret over ulykkestallene på på motorsykkel. Foto: Eivind Stensrud / Samferdselsdepartementet
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er bekymret over ulykkestallene på på motorsykkel. Foto: Eivind Stensrud / Samferdselsdepartementet

– Antallet drepte i motorsykkelulykker er stabilt nær 20 prosent av det totale antallet omkomne i trafikkulykker på veiene våre. I sommermånedene er hver tredje som blir drept i trafikken en motorsyklist, skriver Samferdselesdepartementet.

Ulykkesutviklingen for førere og passasjerer på lett motorsykkel er spesielt bekymringsfull. Denne sesongen har så langt fire førere og en passasjer omkommet på lett motorsykkel, det vil si nær 25 prosent av de omkomne totalt på motorsykkel.

Annonse
Annonse

Antallet hardt skadde og skadde er også svært høyt for motorsykkel generelt og for lett motorsykkel spesielt.

– Det har vært jobbet svært godt av svært mange siden 90-tallet for å gjøre det tryggere å kjøre motorsykkel i Norge. Ulykkesbildet viser dessverre at MC-ulykkene de siste årene ikke reduseres slik vi ønsker. Særlig er vi bekymret for lett MC der vi har mange unge førere. Risikoen før å bli drept eller hardt skadd er mer enn 50 ganger høyere på lett MC enn for en bilfører. Vi må nå forsterke og intensivere dette arbeidet ytterligere, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Samferdselsministeren har hatt møte med Statens vegvesen, Utrykningspolitiet, Statens havarikommisjon og en rekke fagpersoner med særlig høy kompetanse på MC-sikkerhet. Formålet med møtet var primært å drøfte arbeidet som pågår og tiltak som kan være effektive på kort sikt.

– Det haster å få på plass konkrete tiltak som kan gjøre det tryggere å være motorsyklist. Hvis vi skal nå etappemålene for 2030 i nullvisjonen – maksimalt 350 drepte og hardt skadde i vegtrafikkulykker – må vi raskt finne kraftfulle tiltak særlig for denne trafikantgruppen, sier Nygård.

Formålet er å supplere det brede arbeidet som gjøres i regi av Statens vegvesen, innen områder som alderskrav, påbudt sikkerhetsutstyr og føreropplæring. Andre aktører i MC-arbeidet vil bli involvert.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Når penger er mer viktig enn helse får vi slike tilstander vi ser her, Norge aspirerer å bli lik andre ...
Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Arne AlmaasHei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrJeg overlater til de andre leserne å vurdere hvem som har underbygget sine påstander. Jeg viser til NAF, du viser ...
Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse