– Antallet drepte i motorsykkelulykker er stabilt nær 20 prosent av det totale antallet omkomne i trafikkulykker på veiene våre. I sommermånedene er hver tredje som blir drept i trafikken en motorsyklist, skriver Samferdselesdepartementet.
Ulykkesutviklingen for førere og passasjerer på lett motorsykkel er spesielt bekymringsfull. Denne sesongen har så langt fire førere og en passasjer omkommet på lett motorsykkel, det vil si nær 25 prosent av de omkomne totalt på motorsykkel.
Antallet hardt skadde og skadde er også svært høyt for motorsykkel generelt og for lett motorsykkel spesielt.
– Det har vært jobbet svært godt av svært mange siden 90-tallet for å gjøre det tryggere å kjøre motorsykkel i Norge. Ulykkesbildet viser dessverre at MC-ulykkene de siste årene ikke reduseres slik vi ønsker. Særlig er vi bekymret for lett MC der vi har mange unge førere. Risikoen før å bli drept eller hardt skadd er mer enn 50 ganger høyere på lett MC enn for en bilfører. Vi må nå forsterke og intensivere dette arbeidet ytterligere, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsministeren har hatt møte med Statens vegvesen, Utrykningspolitiet, Statens havarikommisjon og en rekke fagpersoner med særlig høy kompetanse på MC-sikkerhet. Formålet med møtet var primært å drøfte arbeidet som pågår og tiltak som kan være effektive på kort sikt.
– Det haster å få på plass konkrete tiltak som kan gjøre det tryggere å være motorsyklist. Hvis vi skal nå etappemålene for 2030 i nullvisjonen – maksimalt 350 drepte og hardt skadde i vegtrafikkulykker – må vi raskt finne kraftfulle tiltak særlig for denne trafikantgruppen, sier Nygård.
Formålet er å supplere det brede arbeidet som gjøres i regi av Statens vegvesen, innen områder som alderskrav, påbudt sikkerhetsutstyr og føreropplæring. Andre aktører i MC-arbeidet vil bli involvert.