Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
14 juni 2017 10:30
Del på Facebook
By Mas3cf (Own work) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons
By Mas3cf (Own work) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konflikten mellom rovdyr og beitedyrnæring fortsetter. Hjemme på Nordmøre er det gaupe og jerv som er rovdyrene som oppfattes som trusler mot beitedyrnæringen. 

NTB: Ulvejaktområde i Oppland utvides

Fellingsområdet for ulven som har herjet i Hurdal, Gran og Toten er utvidet til deler av Søndre Land og Gjøvik.
Rovviltmedarbeider i Statens Naturoppsyn, Ole Knut Steinseth, sier til Oppland Arbeiderblad at de holder muligheten åpen for at det er mer enn én ulv som har herjet. Frykten er at ulven beveger seg nordover.

– Utvidelsen gjelder Gran, Vestre Toten, Søndre Land og Gjøvik kommuner, opplyser Harald Klæbo hos Fylkesmannen i Oppland.

Tirsdag ble det funnet nye sauekadaver i Brandbu i Oppland. Trolig er de blitt angrepet natt til mandag. Tallet på døde dyr er ikke kjent. Det ble mandag funnet fem søyer og to lam i Helgedalen-området, også det i Gran kommune. Så langt har ulven eller ulvene i området tatt mellom 110 og 120 sauer de siste par ukene.

Fylkesmannen har forlenget skadefellingstillatelsen for ulv i områdene mellom Oppland og Akershus, i første omgang fram til fredag.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse