Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB / Nyhetsgrafikk
Artikkel
21 september 2017 08:43
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

To av tre forbrukere sier de har lastet ned minst en av appene de store matvarekjedene tilbyr. Det er tre ganger flere enn i fjor. Problematisk, mener SIFO.
–Veksten er enorm. Nå har alle dagligvarekjedene sine fordelsprogrammer. Det gjør det vanskeligere for forbrukerne å sammenligne pris på produkter og mellom kjeder. Prisen på hylla er ikke det mange kunder betaler, sier forbruksforsker Lisbet Berg ved Høgskolen i Oslo og Akershus til NTB.

Den ferske undersøkelsen fra Forbruksforskningsinstituttet, SIFO-survey, viser at 20 prosent i fjor hadde minst én app fra dagligvarehandelen på mobilen, mot 65 prosent i år.

Noen er rene planleggingsapper, som Rema Middagsplanlegger og Kiwi Huskeliste, mens andre apper gir brukeren fordeler andre kunder ikke får. Det er den siste typen SIFO mener er problematisk, fordi det kan bety at kunder uten appene subsidierer dem som har slike.

Inn i mobilen
Over 60 prosent av folk mellom 18 og 80 år har installert fordelsapper. Det gir dem tilsynelatende tilbud og rimeligere varer, men det gir også kjedene tilgang til kjøpshistorikk, forbruksmønstre og personlige opplysninger. 69 prosent av appbrukerne sier i undersøkelsen at de generelt bekymrer seg for at deres digitale spor skal utnyttes kommersielt. Men bare 23 prosent syns det er ugreit at kjedene får tilgang til kjøpevanene deres. Det ser ut til at troen på at de sparer penger på appene, veier tyngre enn frykten for å gi fra seg informasjon.

God råd, dårlig tid
Berg sier de ble litt overrasket da de så hvem som bruker fordelsappene mest.
– Man skulle tro folk med dårlig råd ville være prisbevisste, og at pensjonister og kvinner, som ofte er mer prisbevisste enn menn, ville være i flertall. Det vi ser av dataene er at det særlig er grupper med god råd og dårlig tid som har appene, sier hun.

Det er spesielt barnefamilier med god råd og som bor sentralt, som laster ned fordelsapper.

– De gjør det med et visst ubehag, fordi de er klar over at det gir kjedene tilgang på deres kjøpedata og historikk, påpeker Berg.

Betenkelig
De som ikke har appene er ofte eldre og pensjonister i mindre tettbebygde strøk.
– Vi ser det som betenkelig at det er de med de høyeste lønningene som er mest opptatt av å få rabatt på sine matvarer. Det er betenkelig hvis det betyr at de med dårlig råd subsidierer priskutt for dem som har mer, sier Berg.

Det er også omtrent like mange menn som kvinner som laster ned appene, noe SIFO mener kan forklares med at menn generelt laster ned flere apper enn kvinner, slik at det utjevner kvinners forsprang i prisbevissthet.

Ikke så lojale
Undersøkelsen sier ikke noe om i hvilken grad appene faktisk gjør at folk holder seg til én kjede, men det er noen indikatorer. 41 prosent er helt eller ganske enige i at appene bidrar til at de handler oftere der de har app. 29 prosent tror appene gjør at de kjøper mer enn de ville gjort ellers, når de er i butikken for å bruke tilbudene.
Samtidig har bare 30 prosent av forbrukerne kun én av de tre største appene. 40 prosent bruker ingen apper, mens 29 prosent har flere. Det betyr at om lag 7 av 10 forbrukere ikke har bundet seg til kun én kjede.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse