Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 februar 2018 19:43
Del på Facebook
Den Norske Frimurerordens stamhus i Oslo. By Chris Nyborg (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons.
Den Norske Frimurerordens stamhus i Oslo. By Chris Nyborg (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frimurerlosjen og handelsstanden fikk gehør for en ny tunnelløsning som alene økte prisen på Stortingets byggeprosjekt med flere hundre millioner, ifølge DN.

Stortingspresident Olemic Thommessen (H) er selv frimurer og har oppnådd gradsnavnet «Høyt lysende Salomos betrodde broder». Til Dagens Næringsliv sier Thommessen at han ikke har vært et aktivt medlem av Frimurerlosjen på flere år. Han forsikrer at han ikke har latt seg påvirke.

– Jeg har ikke vært i kontakt med dem når det gjelder byggeprosjektet, sier Thommessen.

Frimurerlosjen, som har tilhold i et av Stortingets nabobygg, har ifølge DN hatt flere møter med Stortinget. Losjen er også med i handelsstandsforeningen Foreningen Festningskvartalene, som fikk gjennomslag for et forslag om å flytte innkjøringen til Stortingets nybygg. Løsningen skal ha fordyret byggeprosjektet med minst 410 millioner kroner, ifølge DN.

Thommessen sier til avisen at han ikke var kjent med at Frimurerlosjen er medlem av Foreningen Festningskvartalene. Han ønsker ikke å svare på om han har vurdert egen habilitet i saken eller om han har informert Stortingets administrasjon, tidligere og nåværende presidentskap om sin rolle i Frimurerlosjen og om at Frimurerlosjen har interesser i byggesaken.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse