Årets scoop har stål i kroppen:
Cirkus Arnardo viser muskler i manesjen
En topptrimmet muskelmann står på plakaten når Cirkus Arnardo besøker Kristiansund 20–21. og Aure 22. mai.
Den sterke mannen heter Denis Ilchenko, er 33 år og kjent fra Guinness rekordbok og britiske TV-show.
Han trekker biler kun med tennene, sjonglerer himmelhøyt med tunge bildekk, og løfter telefonstolper over hodet med halve crewet hengende på som ekstra vekt.
Publikum kan virkelig glede seg til å se Denis i aksjon.
– Dette er nok noe som nordmøringene ikke har sett tidligere, sier sirkusdirektør Arild Arnardo om sin nye hovedattraksjon.
– Faktisk har jeg ikke opplevd maken selv, heller. Til og med klappsetene kommer til å applaudere nå, sier sirkusveteranen før pinshelgens forestillinger ved Amfi Futura i Kristiansund og på Osbakken i Aure påfølgende tirsdag.
Den nye forestillingen byr også på cosplay-artist og slangemennesket Kelly Saabel som skyter piler med foten mens hun balanserer på hendene som en alveprinsesse i Middle-earth. Kelly er kjempepopulær i Tyskland med mange tusen følgere på Instagram.
Det samme gjelder Kenya Boys. Her er det fart, glade rytmer, limbodans, ild og akrobatikk i skjønn forening fra Afrikas hjerte.
For Cirkus Arnardo er en arena der tilskuerne kommer tett på aktørene, kun et popcornkast unna. Og der innholdet skifter i stort tempo, mellom øyeblikk som får oss til å le, hviske, forbauses, eller til å sitte musestille med prikkende gåsehud.
Og det er mye mer: En stor flokk Siberian husky og samojedhunder stormer inn i manesjen i ekspress-fart, mens Clown André besøker Norge for første gang med rød nese og nye humørfylte idéer.
De hestefrelste får møte vakre pinto-ponnier i frihetsdressur fremført av hestepedagog Yvonne Lübben.
Se og lær når Diana Boiachin blåser fargerike såpebobler i mega-format, og hold pusten når Duo Costache kjører dødshjul i 10 meters høyde.
Alt er med. Som temposjonglør, illusjonister og dristig «flyakrobatikk» i ringtrapez.
Dette og mer til i årets utgave av Cirkus Arnardo, som har langt flere dimensjoner enn det som lar seg gjenskape på en glatt skjerm. Selv med en fantasillion pixler for hånden.
I 2018 er det forresten 250 år siden det moderne cirkuset ble født, i England, i 1768. Dette blir markert over hele Europa.
– For dette er levende underholdning tuftet på rike tradisjoner. Og naturligvis støpt i en moderne form som fenger. Så, joda, vi viser virkelig muskler i år, sier sirkusdirektør Arild Arnardo.