Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 juli 2018 10:55
Del på Facebook
Statistikk fra Finans Norge viser at forsikringsselskaper utbetaler stadig mer i forbindelse med trafikkulykker.: Frank May / NTB scanpix
Statistikk fra Finans Norge viser at forsikringsselskaper utbetaler stadig mer i forbindelse med trafikkulykker.: Frank May / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn bulker for hundrevis av millioner kroner om sommeren

Nordmenn bulker for flere hundre millioner kroner hver sommer, ifølge forsikringsbransjen. Og erstatningsutbetalingene blir stadig større.

De tre siste somrene er det registrert hele 14.000 bilskader til 270 millioner hos SpareBank 1 Forsikring alene. Disse kostet i snitt 20.000 kroner per skade, ifølge selskapet.

«Selv om du har forsikring kan det fort medføre plunder og heft, uavhengig av hvem sin feil det er. Det går potensielt utover mange, og det kan gå ut over ferien din», skriver selskapet, som anslår at det bulkes for rundt en halv milliard kroner hver sommer.

Samtidig viser statistikk fra Finans Norge at forsikringsselskaper utbetaler stadig mer i forbindelse med trafikkulykker. I 2017 utbetalte næringen i Norge 7,254 milliarder kroner i forbindelse med ulykker der personbil var involvert. Det er en økning på 26 prosent siden 2012, da det tilsvarende tallet var 5,735 milliarder.

– Dokumenter skadene
Bilskadedirektør Jeanett Tennefoss i Tryg Forsikring understreker viktigheten av å dokumentere skadene før et forsikringsoppgjør.

– Kommer du ut for et trafikkuhell, så ta fram mobilen og ta bilder. Om det er i Norge eller i utlandet er det uansett viktig å dokumentere skader etter en trafikkulykke, og bilder tatt med mobil av skadested, bilene og skadene vil kunne være til hjelp i en eventuell skadesak i ettertid, sier Tennefoss.

Tryg Forsikring tror at sommeren 2018 blir en sommer der rekordmange velger bilferie. Turene går ofte til utlandet, noe som kan innebære ytterligere komplikasjoner ved en ulykke.

– Det kan oppstå kommunikasjonsproblemer. En behersker ikke språket godt nok eller den andre part oppfattes som vanskelig, sier Tennefoss.

Huskeliste
Videre viser Tennefoss til en huskeliste for hva sjåfører bør gjøre ved en trafikkulykke, uavhengig om den inntreffer i Norge eller i utlandet:

  • Få navn, adresse, epost og telefonnummer til motparten, samt navn på den andre sjåførens forsikringsselskap.
  • Skaff registreringsnummeret og nasjonalitet på motpartens bil.
  • Noter dato, tidspunkt, sted og land der ulykken inntraff.
  • Skaff også navn, adresse og nummer til eventuelle vitner.
  • Skriv felles skademelding med motparten.
  • Ta bilder av motpartens skilter og legitimasjon, skadested og skader.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse