Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 september 2018 20:34
Del på Facebook
Dersom staten skal bruke skatt for å opprettholde inntektene dersom arbeidsdagen kuttes til seks timer, betyr det en skatteøking for norske husholdninger på 8 til 11 prosentpoeng, skriver finansminister Siv Jensen i et svar til Stortinget. Arkivfoto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Dersom staten skal bruke skatt for å opprettholde inntektene dersom arbeidsdagen kuttes til seks timer, betyr det en skatteøking for norske husholdninger på 8 til 11 prosentpoeng, skriver finansminister Siv Jensen i et svar til Stortinget. Arkivfoto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dersom sekstimersdagen blir innført, kan det bety at skatten for norske husholdninger går opp med 8 til 11 prosentpoeng, ifølge finansminister Siv Jensen (Frp).

Finansdepartementet har regnet på skatteeffekten av å gå fra 7,5 til 6 timers arbeidsdag, skriver E24. Dette skjer etter at Høyres Henrik Asheim stilte spørsmål om hvor stor skatteøkning som må til for å sikre statens inntekter ved et slikt kutt i arbeidstiden.

Isolert sett kan den reduserte arbeidstiden føre til at tilgangen på arbeidskraft faller med 15,8 prosent. Da blir inndekningsbehovet i overkant av seks prosent av fastlands-BNP og en økning i skatt på 8 prosentpoeng, skriver Jensen i sitt svar.

Dersom man tar med at den økte skatten fører til en ytterligere reduksjon i arbeidskraften, kan husholdningenes skattesats øke med 11 prosentpoeng. Jensen legger også til at dersom lønnsveksten ikke justeres ned tilsvarende nedgangen i arbeidstid, blir næringslivets konkurranseevne kraftig forverret.

Høyere effektivitet og inkludering av flere i arbeidslivet er blant Fagforbundets argumenter for å kutte i arbeidsdagene.

Førsteamanuensis Tarjei Havnes ved økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo er ikke umiddelbart overbevist.

– Det er ikke opplagt hvordan dette vil slå ut, men det er vanskelig å tro at effektiviteten skal forbedres så mye at det gjør opp for tapt arbeidstid.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 37 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse