Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 oktober 2018 10:46
Del på Facebook
Vanlige kunder får i snitt en økt regning på 0,6 øre per kilowattime som følge av at Statnett øker tariffen med ni prosent. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Vanlige kunder får i snitt en økt regning på 0,6 øre per kilowattime som følge av at Statnett øker tariffen med ni prosent. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Store investeringer i strømnettet gjør at Statnett øker tariffen for neste år. I snitt betyr det en økning på 0,6 øre per kilowattime for vanlige forbrukere.

Statnett drifter det norske kraftsystemet med rundt 11.000 kilometer med høyspentlinjer og 150 stasjoner, og fakturerer de regionale nettselskapene for bruken av sentralnettet.

Nå har det statseide konsernet vedtatt å øke tariffen i nettverket med ni prosent for 2019. For vanlige forbrukere betyr det at regningen i snitt vil øke med 0,6 øre per kilowattime, opplyser Statnett i en pressemelding.

For en husholdning med et forbruk på 20.000 kilowattimer i året, som tilsvarer det gjennomsnittlige forbruket i en enebolig, vil denne økningen bety et tillegg på 120 kroner i året.

– Det er en økning som er nødvendig fordi vi er inne i en periode med store investeringer som må finansieres gjennom det spleiselaget som nettariffen er, sier kommunikasjonssjef for drift og marked Henrik Glette i Statnett til E24.

I en rapport Norges vassdrags- og energidirektorat offentliggjorde i 2017 kom det fram at Statnett og nettselskapene skal investere 140 milliarder fram til 2025.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse