Facebook feilinformerte om sin kunnskap om hvordan Russland brukte plattformen deres til å påvirke det amerikanske valget i 2016, ifølge The New York Times.
Høsten 2016 sa Facebook-topp Mark Zuckerberg at det var utenkelig at russerne kunne ha brukt Facebook for å hjelpe Donald Trump med vinne det amerikanske valget, men ifølge en lang artikkel avisen The New York Times publiserte torsdag, visste eksperter i selskapet allerede da om russernes aktivitet.
Ifølge avisen leide Facebook også inn et PR-byrå for å diskreditere sine politiske kritikere, og konkurrenter som Apple og Google, da selskapet fikk kritikk for hvordan de håndterte russiske forsøk på innblanding i valget, etter hvert som nye momenter i saken dukket opp.
I et tilsvar publisert på sine egne sider, skriver Facebook at det er flere «unøyaktigheter» i saken til The New York Times. De skriver likevel at de har valgt å gå ut av kontrakten de har med PR-byrået som er omtalt i avisens sak.
(©NTB)