Julehandelen i fjor ga ingen opptur for detaljhandelsbedriftene. Sesongjusterte tall viser en nedgang på 1,8 prosent i omsetningen fra november til desember.
Dermed følger desemberhandelen trenden fra de forutgående månedene, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).
– Den langsiktige trenden i detaljomsetningsindeksen har hatt en vekst på 3,4 prosent siden vendepunktet i mai 2016 til toppunktet rundt sommeren 2018. Det siste halve året viser derimot trenden en nedadgående utvikling, skriver SSB i sin gjennomgang av tallene.
Ser man på hele fjoråret under ett, bidro netthandel sterkt til at det ble en oppgang på 0,8 prosent i omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene.
– Årsveksten i netthandel var på 14 prosent og sto for rundt to tredeler av den totale årsveksten i detaljomsetningsindeksen, skriver SSB.
På den andre siden bidrar fall i drivstoffsalget til biler med å dempe årsveksten.
– I denne næringen gikk omsetningsvolumet ned med 2,0 prosent fra 2017 til 2018, heter det.
(©NTB)