Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 januar 2019 10:49
Del på Facebook
Nav-direktør Sigrun Vågeng mener det er alvorlig når folk som er arbeidsføre og har inntekt, utnytter velferdsordningene. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Nav-direktør Sigrun Vågeng mener det er alvorlig når folk som er arbeidsføre og har inntekt, utnytter velferdsordningene. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor ble 968 personer anmeldt av Nav for trygdesvindel av totalt 166 millioner kroner.

905 av de anmeldte sakene dreier seg om svindel av dagpenger eller arbeidsavklaringspenger (AAP). Dette dreier seg om personer som har jobbet og tjent penger uten å informere Nav om det, og dermed har de fått utbetalt stønad de ikke har hatt krav på.

– Det er alvorlig når noen som er arbeidsføre og har inntekt, forsøker å utnytte ordningene, og disse bør merke seg konsekvensene slike valg kan gi, sier arbeids- og velferdsdirektør Sigrun Vågeng.

Antallet anmeldelser har gått ned de siste tre årene. Nav mener det henger sammen med bedre kontrollmetoder, og at Nav avdekker saker tidligere. Gjennomsnittlig anmeldt beløp for hver sak har også gått ned.

– Tallene viser en positiv utvikling, og mye skyldes de digitale mulighetene. Det er ikke et mål for Nav å anmelde flest mulig, men alvorlige saker vil vi alltid anmelde. Gjennom raskere avklaring av mindre saker kan vi prioritere større og mer kompliserte saker, sier Vågeng.

Hun understreker at de som blir anmeldt, risikerer fengselsstraff, og i tillegg krever Nav alltid pengene tilbake.

Nav samarbeider også med andre etater for å avdekke økonomisk kriminalitet. 58 personer ble anmeldt for trygdesvindel og arbeidslivskriminalitet. Dette er saker som også har høyere beløp. Den største saken i fjor handler om en person som er anmeldt for å ha jobbet svart med godstransport og likevel har mottatt 2,3 millioner kroner i arbeidsavklaringspenger og uføretrygd.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse