Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
30 januar 2019 10:50
Del på Facebook
Sundbåtens skippere foran Sundbåtene Angvik og Framnæs. Fra venstre: Einar Birger Staknes, Tormod Edøy, Odd Kvernes, Ragnvald Todal, Jan Einar Myklebost, Åse Karin Sæther. Foto: Fotograf Engvig.
Sundbåtens skippere foran Sundbåtene Angvik og Framnæs. Fra venstre: Einar Birger Staknes, Tormod Edøy, Odd Kvernes, Ragnvald Todal, Jan Einar Myklebost, Åse Karin Sæther. Foto: Fotograf Engvig.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stadig flere reiser med Sundbåten og hadde en passasjerøkning på 5% i fjor. Gratis sundbåt på lørdager, søndagsrute og frekvent rute fra 07:00 til 17:15 hver dag, gjør Sundbåten til et stadig mer attraktivt kommunikasjonstilbud.

I fjor endte besøkstallet på 96 733 passasjerer. – Det er gledelig å registrere at økningen vi hadde i fjor, kommer på hverdager og lørdager (50/50), sier Susanne Kirk Lossius, daglig leder i det kommunale sundbåtselskapet i Kristiansund. 

Håper på over 100.000 reisende i år

i løpet av 2019 håper Kirk Lossius på at Sundbåten skal kunne frakte over 100 000 passasjerer. Opprettholdelse av rutetilbud, utvidelse av rutefrekvens på morgenen, enkle betalingsordninger, klippekortløsninger sammen med enda bedre synliggjøring av tilbudene gjør en slik trafikkøkning mulig også dette året.

– Vi ser at mange bruker båten som «trim» til/fra jobb, og at de opplever det som deilig med en luftetur over havna og en liten gåtur ned til nærmeste sundbåtkai. Det er ingen tvil om at enda flere har mulighet til å bruke morgenruta og ruta for øvrig. Vi har økt frekvens på morgenruta fra 07.00-09.30 så det er gode muligheter til å finne en passende ruteavgang, sier Susanne Kirk Lossius. 

Suksess med gratis lørdagsrute

Suksessen med gratis lørdagsrute fortsetter. Passasjerene bruker sundbåten både som et fremkomstmiddel og som et opplevelsesprodukt. Flere benytter sjansen til en rundreise mellom byens fire land.

Kirk Lossius oppfordrer også byens handelsnæring og øvrig næringsliv til å utnytte denne muligheten ytterligere.

Fortsatt søndagsrute med hjelp fra næringslivet

I fjor var det søndagsrute fra juni til august. Et populært tilbud som var mulig via sponsorer fra næringslivet. Dette er også et tilbud som videreføres også i 2019. – Det er bare å ta av seg hatten og si tusen takk! Vi skal markedsføre bedriftene godt om bord, sier Kirk Lossius om støtten fra sponsorene.

Helgeanløp til Kranaskjæret i sommer

Til sommeren blir det muligens anløp til Kranaskjæret i Vågen for en test av om dette kan bli et fast anløpssted på Sundbåtruta i fremtiden. Guidet havnesightseeing til sommeren for individuelle besøkende satser Sundbåtselskapet også videre på.

Susanne Kirk Lossius oppfordrer byens innbyggere til å finne «sine sundbåtavganger» og reise smart når de kan eller ta en rundtur på havna!

Rutetidene finner du på Sundbåtens nettside: https://www.sundbaten.no/

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse