Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 februar 2019 11:15
Del på Facebook
Statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen under onsdagens debatt om regjeringsplattformen i Stortinget. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen under onsdagens debatt om regjeringsplattformen i Stortinget. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen skal innføre skattefradrag for bompenger. Det kan resultere i enda flere bompengeprosjekter, ifølge Transportøkonomisk institutt og NHO.

Da Frp vant fram med løftet om skattefradrag for bompengeutgifter, var det en viktig seier for partiet. Men fradraget kan få utilsiktede konsekvenser, skriver Klassekampen.

– Den lokale viljen til å iverksette nye bompenge­prosjekter kan bli større dersom lokale pendlere får avgiftsfradrag fra staten, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt.

Han tror effekten kan bli forsterket av at regjeringen allerede har økt den statlige andelen av finansieringen for bomprosjekter, slik at staten tar mer av regningen. Johansen får støtte av sjeføkonom Øystein Dørum i NHO.

– Det er ganske åpenbart. Når en kommune vurderer et bompengeprosjekt, avhenger oppslutningen lokalt helt klart av prisen, og med et fradrag blir den mindre.

Finanspolitisk talsperson Bård Hoksrud i Frp avviser kritikken og sier det er en grense for hva folk er villig til å betale i bompenger.

– Frp ønsker å bygge masse ny vei og at staten skal ta en større andel av finansieringen. Derfor er dette et veldig bra tiltak, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse