Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 februar 2019 13:17
Del på Facebook
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen krever reallønnsøkning for alle medlemsgrupper ved årets lønnsoppgjør. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen krever reallønnsøkning for alle medlemsgrupper ved årets lønnsoppgjør. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Økt kjøpekraft og reallønnsøkning for alle medlemsgrupper er hovedkravene til LO foran årets lønnsoppgjør.

Tirsdag la LO fram sin strategi for årets lønnsoppgjør. LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er klar på hva han ønsker.

– LO krever økt kjøpekraft til alle, sa han da han presenterte LOs tariffpolitiske uttalelse.

LO vil også fremme krav om likelønn, bekjempe lavlønn og sikre garantiordningene.

Les også: Økte strømpriser spiste opp fjorårets lønnsvekst

Spist opp

Fjorårets lønnsvekst på 2,8 prosent ble i stor grad spist opp av økte strømpriser.

LO peker også på at inntektsfordelingen i private tjenestenæringer er blitt betydelig skjevere de siste årene. Gevinstene hentes ut av kapitaleierne, men skulle ha kommet alle til gode gjennom lavere priser på varer og tjenester. Misforholdet er ikke bærekraftig over tid, fastslår LO.

I 2016 var det en svært lav lønnsvekst på 1,7 prosent, mens veksten var på 2,3 prosent i 2017.

Årets lønnsoppgjør er et såkalt mellomoppgjør, hvor det forhandles kun om lønnsregulering.

Skjev byrdefordeling

LO vil heller ikke akseptere at direktører og toppledere i staten stadig har en bedre lønnsutvikling enn vanlige arbeidstakere.

LO peker også på at regjeringens skattepolitikk har bidratt ytterligere til en skjev byrdefordeling. Mens eiere har fått store skattekutt, er skattene skjerpet for vanlige lønnstakere, blant annet gjennom reduserte pendlerfradrag og skatt på kost og losji.

– Kapitaleiere stikker av med en stadig større del av kaka, slår Gabrielsen fast.

Selv om regjeringens hensikt er å få kapitaleiere til å investere i ny næringsvirksomhet, er investeringsutviklingen historisk svak, konstaterer LO.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse