Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
19 februar 2019 22:05
Del på Facebook
Et sjeldent enig Nordmøre (minus Eide) med sterk tilbakemelding til HMR sitt styremøte den 20. februar 2019. Illustrasjon: Wikipedia / KSU.NO
Et sjeldent enig Nordmøre (minus Eide) med sterk tilbakemelding til HMR sitt styremøte den 20. februar 2019. Illustrasjon: Wikipedia / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter møtet mellom HMR og ordførerne på Nordmøre den 14.2.2019, har Orkide gitt en kraftig tilbakemelding til styret i Helse Møre og Romsdal og adm. dir. Espen Remme, underskrevet av samtlige Nordmørsordførere (ordføreren i Eide mangler). Tilbakemeldingen er en av mange referatsaker på morgendagens styremøte i helseforetaket. 

Her blir det uthevet at regionrådet ikke aksepterer ytterligere nedbygging av spesialisthelsetjenesten på Nordmøre i interimsperioden til nytt sykehus står ferdig. De presenterte premisser for innsparingsforslagene knyttet til føde- og rehabiliteringstilbudet bestrides. Sammen med det stramme tidsløpet som helseforetaket har lagt opp til, fremmes det forslag som ytterligere vil forsterke skjevheten i tjenestetilbudet for innbyggerne i Møre og Romsdal.

Tilbakemeldingen sier også at tidspresset i prosessene, fører til at kommunene hverken får reell innflytelse eller god samhandling for tilrettelegging av fremtidsrettede løsninger innen kommunenes helsetjenester eller spesialisthelsetjenesten.

At også byggprosjektet har påført påført helseforetaket ekstra kostnader og forlengelse av interimsperioden frem til nytt sykehus for Nordmøre og Romsdal (SNR) står ferdig, ser Orkide som ytterst uheldig i forhold til HMR sin «sykehushistorie».

Stiller seg tvilende til besparelseseffekter

I forhold til til de nylig gjennomførte ROS-analysene for samling av fødetilbud i Kristiansund eller Molde og samling av all døgnbasert rehabilitering til Ålesund, skriver Orkide følgende:

Så langt er det ikke presentert beregninger av økonomiske konsekvenser for dette, og regionrådet stiller seg tvilende til om samling av føde/barsel og rehabilitering vil gi direkte økonomiske besparelser for HMR. Regionrådet er spesielt bekymret for at HMR og HMN er villig til å ta ansvar for den økte dokumenterte risikoen som lengre avstander til fødetilbud representerer.

Advarer også mot at SNR, HMR og regionens fremtid står på spill

Tilbakemeldingen avsluttes med en bekymring om at SNR vil svekkes dersom forslagene om om å samle fødeavdelingene og rehabiliteringstilbudet blir realisert. Dette vil i sin tur kunne utforde HMR som eget helseforetak og Møre og Romsdal som egen region.

Se hele tilbakemeldingen  fra Orkide, som er en av svært mange dokumenter på en betydelig saksliste på morgendagens styremøte i Helse Møre og Romsdal.

Tilbakemelding fra møtet med HMR og ordførerne på Nordmøre 14.februar 2019
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse