Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 februar 2019 21:38
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon Georg Dale åpner for å forskyve tidspunktet for innføring av postomdeling annenhver dag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Samferdselsminister Jon Georg Dale åpner for å forskyve tidspunktet for innføring av postomdeling annenhver dag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier det kan bli aktuelt å utsette innføringen av postomdeling annenhver dag.

Dale sier til FriFagbevegelse at de nå jobber på spreng for å klargjøre alle formuleringer i den nye postloven, men at tidspunktet for å redusere antall omdelingsdager kan bli flyttet fra 1. januar 2020 til 1. juni eller 1. juli neste år.

– Det er presserende å få dette på plass raskt – og helst få en avklaring i god tid før sommerferien. Dette har mye å si for de ansatte. For at dette skal bli en god prosess, er vi åpne for å flytte iverksettingstidspunktet fra januar til juni eller juli, sier samferdselsministeren.

Les også: Posten gjennomfører planlagt sentralisering – mange hundre rammes

Prosessen gjør fremtiden usikker for de 1.500 postansatte som vil bli påvirket av omstillingen. Postens ledelse sikter fremdeles mot å være bemannet for omdeling i gjennomsnitt 2,5 dager per uke fra 1. januar 2020. Dersom saken stortingsbehandles i løpet av mars eller april, kan 1.500 postbud få sin oppsigelse i løpet av mai, ifølge fagbladet.

Postkom, fagforeningen til post- og logistikkansatte, mener regjeringen har brukt altfor lang tid på den nye postloven, som er meldt inn til Stortinget for behandling i mars.

– Vi er lei sommelet fra regjeringen. Postkom har krevd tid og penger til omstilling og står fast ved det. Dersom det blir mindre enn 18 måneder fra vedtak til innføring, må dette kompenseres ved at Posten sikres tilstrekkelige midler til omstilling, sier forbundsleder Odd Christian Øverland til FriFagbevegelse.

De ansatte har levd i usikkerhet i lengre tid, blant annet fordi lovforslaget er blitt utsatt flere ganger.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at EF ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 29 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse