Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2019 08:24
Del på Facebook
Cruiseskipet Sapphire Princess på vei ut Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Fra 1. mars må slike skip følge nye utslippsregler i denne fjorden. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Cruiseskipet Sapphire Princess på vei ut Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Fra 1. mars må slike skip følge nye utslippsregler i denne fjorden. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skip som seiler i fjordene på Vestlandet, får ikke lenger slippe ut kloakk og gråvann, og det blir strengere krav til utslipp av svovel- og nitrogenoksider.

Geirangerfjorden og Nærøyfjorden står på UNESCOs liste over verdensarvområder som har særlig krav på beskyttelse. I dag er det store utslipp til luft og sjø fra cruiseskip og annen skipstrafikk.

– De nye reglene vil redusere utslippene fra den store og økende cruisetrafikken i verdensarvfjordene til både luft og sjø. Det er bra for miljøet lokalt og et steg på veien mot utslippsfri transport i verdensarvfjordene fra 2026 slik Stortinget har bestemt, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

Sjøfartsdirektoratet har kartlagt miljøutslippene i verdensarvfjordene og foreslått det nye regelverket på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet. I tillegg til strengere utslippskrav, blir det også forbud mot å brenne avfall om bord.

Direktoratet utreder nå om kravene også skal gjelder skip i andre norske fjorder.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse