Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 mars 2019 10:47
Del på Facebook
Are Stokstad, konsernsjef i Amedia presenterte tirsdag konsernets resultat for 2018. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Are Stokstad, konsernsjef i Amedia presenterte tirsdag konsernets resultat for 2018. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Amedias resultat før skatt ble i fjor på 396 millioner kroner, mot 420 millioner kroner i 2017, men opplags- og annonseinntektene øker.

Mediekonsernet hadde et brutto driftsresultat på 467 millioner i 2018, noe som er ni millioner svakere enn året før.

Men Amedias 63 lokalaviser og Nettavisen har ifølge Amedia en kraftig digital vekst gjennom fjoråret, både i abonnements- og annonseinntekter.

– Oppkjøpet av Nettavisen kombinert med solid vekst i lokalavisene har styrket Amedia vesentlig gjennom fjoråret, sier konsernsjef Are Stokstad.

Flere abonnenter

Amedias aviser økte i 2018 antall rene digitale abonnenter med 30 prosent til 212.000. Dette tilsvarer 40 prosent av konsernets 538.000 abonnenter. Opplagsinntektene vokste med 4 prosent og passerte for første gang 1,5 milliarder kroner. Samlet når konsernets mediehus ukentlig ut til 2,2 millioner lesere.

Konsernets digitale annonseinntekter økte i 2018 med 40 prosent til 427 millioner kroner, både som følge av kjøpet av Nettavisen og fra 11,1 prosents vekst i lokalavisene. Samtidig var fallet i papirannonseringen lavere enn tidligere. I sum økte Amedias annonseinntekter med 3 prosent.

Amedias samlede inntekter økte i 2018 med 37 millioner kroner til 3.570 millioner.

– Våre 2.000 ansatte har jobbet hardt for å oppnå disse gode resultatene. Samtidig har vi foretatt store investeringer i godt innhold og bedrede annonseprodukter, sier Stokstad.

Forventer vekst

Amedia forventer fortsatt sterk vekst gjennom 2019.

– Vi har en svært positiv utvikling i Nettavisen og lokalavisene våre, og integrasjonen av Nordsjø Media vil løfte konsernet ytterligere, sier konsernsjef Are Stokstad.

Amedia signerte i desember en avtale om overtakelse av de ni lokalavisene til Nordsjø Media i Rogaland og Vest-Agder (Gjesdalbuen, Jærbladet, Lyngdals Avis, Solabladet, Strandbuen, Dalane Tidende, Avisen Agder og Bygdebladet), og disse avisene blir nå integrert i Amedia-konsernet.

Amedia var ved utgangen av 2018 gjeldfritt og har en solid finansiell stilling med en egenkapitalandel på 60,1 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøTungetale høyrer heime i andre fora
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrSe min forrige link.
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKva kullkasting?
Terje Sundsbø 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrKullkasting av planer og utsettelser er kostbart. Det må regjeringen ta på sin kappe. 
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse