Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 mars 2019 11:01
Del på Facebook
Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) har nå blitt spurt om å bli ny partileder i KrF. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) har nå blitt spurt om å bli ny partileder i KrF. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KrF-nestleder Kjell Ingolf Ropstad har fått spørsmål fra valgkomiteen om å bli ny partileder.

– Jeg har gitt beskjed til valgkomiteen at jeg er villig til å påta meg den oppgaven partiet skulle be meg om. Jeg gleder meg uansett til å få realisert KrFs gode politikk og være en del av teamet som bygger partiet fremover, sier Ropstad til NTB.

Det har vært ventet at Ropstad vil bli ny KrF-leder. Valgkomiteens innstilling til ny partiledelse blir trolig lagt fram ved 12-tiden tirsdag, ifølge statssekretær Julian Thomas Farner Clavert.

Ny KrF-ledelse skal velges på partiets landsmøte 26.–28. april i Stavanger.

Ropstad vil være tilgjengelig for pressen i forbindelse med et besøk til DNT Friluftshuset på Sørenga tirsdag ved 14-15-tiden.

Stor oppgave

Hvis KrF-landsmøtet som ventet slutter opp om Ropstad, overtar han et splittet og kriserammet parti. KrF gikk inn i Solberg-regjeringen i januar, men har ikke vært over sperregrensen på meningsmålingene siden oktober i fjor.

– De neste to og et halvt årene blir en kamp om KrFs overlevelse i norsk politikk, sa Dagens sjefredaktør Vebjørn Selbekk til NTB i februar.

Han var overbevist om at Ropstad blir applaudert inn som ny KrF-leder på landsmøtet.

– Det er en meget stor oppgave som faller på de relativt unge skuldrene til Kjell Ingolf Ropstad. Ingen KrF-leder i moderne tid har vel hatt en så tøff lederjobb som det Ropstad nå tar på seg, mener Selbekk.

Første nestleder og fungerende KrF-leder Olaug Bollestad ønsker å fortsette som nestleder i partiet. Fylkesleder Ingelin Noresjø i Nordland og Erik Lunde fra Oslo har vært nevnt som mulige kandidater til den andre nestlederposten.

Splittende veivalg

Etter å ha hatt en samarbeidsavtale med Solberg-regjeringen i årene 2013-2017, ville ikke tidligere KrF-leder Knut Arild Hareide inngå et tilsvarende samarbeid etter valget i 2017.

I stedet åpnet han i fjor høst for en opprivende intern prosess om KrFs politiske veivalg. Hans bok og en tale til partiets landsstyre i september ble startskuddet på en drøy måneds intens debatt om hvorvidt partiet skulle søke samarbeid med Arbeiderpartiet og Senterpartiet eller dagens regjering.

Ropstad og Bollestad sto i spissen for den fløyen som ønsket samarbeid med dagens regjering, og det var denne delen av KrF som vant fram – med knapp margin. Da beslutningen om å gå inn i regjeringen ble godkjent av KrFs landsstyre, trakk Hareide seg som KrF-leder.

Etter sonderinger før jul og forhandlinger på nyåret gikk KrF i januar inn i regjeringen. Ropstad ble barne- og familieminister, mens Bollestad ble landbruks- og matminister

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse