Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 mars 2019 09:49
Del på Facebook
«Viking Sky» midt under dramaet på Hustadvika 23. mars 2019. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
«Viking Sky» midt under dramaet på Hustadvika 23. mars 2019. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Cruiseskipet Viking Sky dro onsdag morgen fra Molde med kurs for et verft i Kristiansund. Fire personer ligger fortsatt på sykehus etter hendelsen.

Viking Sky fikk midlertidig seilingssertifikat til Kristiansund tirsdag.

Skipet er tilkoblet slepebåt ettersom den under hendelsen i uværet på Hustadvika lørdag måtte kutte det ene ankeret, mens det andre ankeret mistet vingene. Etter det NTB får opplyst er slepebåten kun tilkoblet skipet som en erstatning for ankeret.

Ved 11-tiden hadde skipet passert Hustad. Det holdt da en fart på litt over 7 knop.

Til verft

Skipet har flere skader som skal utbedres på et verft i Kristiansund. Kommunikasjonsrådgiver Jon Mørland i Viking Ocean Cruises som eier Viking Sky, sier at skipet skal til Vestbase i Kristiansund for å repareres.

Rederiet har tidligere uttrykt et håp om at skipet kan settes i drift igjen allerede i april.

Det var 1.373 personer om bord da Viking Sky fikk motorstans ved 14-tiden lørdag. Rundt 470 passasjerer ble heist om bord i helikoptre i en omfattende redningsaksjon.

Fire på sykehus

Totalt har 27 personer blitt behandlet på sykehus i Molde og Kristiansund etter hendelsen med cruiseskipet.

Onsdag opplyser Helse Møre og Romsdal at fire pasienter fortsatt er innlagt på sykehus, tre i Kristiansund og én i Molde. For én av pasientene er tilstanden fortsatt alvorlig, men stabil. Vedkommende ligger på intensivavdelingen ved Kristiansund sjukehus.

Skipet, som var på vei fra Tromsø til Stavanger, fikk store motorproblemer i det dårlig været. På det nærmeste lå skipet 1,5 kilometer fra fastlandet i farlig grunt farvann. På et tidspunkt var skipet bare 100 meter fra å grunnstøte. Video fra passasjerer om bord viser stor dramatikk, kraftige bølger, løse møbler og løse takplater.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 13 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrDøgnåpne veier og fastlandssamband er viktigere for lokalt næringsliv enn rassikring av vinterstengte turistveier. Du bør lese kronikken av Rasmussen ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøFramleis blir det drive veivedlikehold mellom fergeleiene.  Eksempelvis på strekninga E39 Lavik til Festøy, via fergesambandet Anda til Lote.  Du ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøDet er vurdert, og ønskt, men er det konkludert?
Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStrekningen Nyhamna-Molde er vurdert som kritisk infrastruktur. Kjerringsundet vil bli en del av dette. Du forutsetter at dette ene og ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøEg forventer meir nøktern framstilling.Kjerringsundet:Med utgangspunkt i KS2 basert på 2021 prisar vil sambandet koste 4,9 mrd Med 20 prosent prisstigning ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStaten bidrar med det meste også på Møreaksen. For Kjerringsundet er det i tillegg Aukra kommune som bidrar. Fylkespolitikerne ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse