Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 mars 2019 18:14
Del på Facebook
«Viking Sky» ved kai på Vestbase i Kristiansund onsdag kveld. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
«Viking Sky» ved kai på Vestbase i Kristiansund onsdag kveld. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjøfartsdirektoratet slår fast at lavt oljetrykk var den direkte årsaken til at cruiseskipet Viking Sky fikk motorhavari på Hustadvika.

Tung sjø og uvær på Hustadvika medførte trolig så store bevegelser i tankene på Viking Sky at smøreoljepumpene mistet tilførselen.

– Dette utløste alarm på lavt smøreoljetrykk, noe som igjen førte til automatisk nedstengning av motorene kort tid etter, sa fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad på en pressekonferanse i Haugesund onsdag.

Ifølge direktoratet var nivået av smøreolje på tankene innenfor de fastsatte grensene, men likevel relativt lavt da skipet gikk ut på Hustadvika. Dermed ble ikke alarmene utløst før skipet kom ut i uvær og tung sjø. Dette førte igjen til at motorene automatisk skrudde seg av for å hindre skader.

Les også: Cruiseskip på Hustadvika evakueres

Vil samarbeide

Viking Sky mistet motorkraften på alle motorene lørdag. Det blåste kraftig, og det var 1373 personer om bord i skipet.Det var 1.373 personer om bord da Viking Sky fikk motorstans på havstrekningen Hustadvika ved 14-tiden lørdag. Rundt 470 passasjerer ble heist om bord i helikoptre i en omfattende redningsaksjon. Fire passasjerer er fremdeles innlagt på sykehus etter hendelsen.

Rederiet Viking Cruises sier at de anerkjenner Sjøfartsdirektoratets funn, og at de vil fortsette å samarbeide med tilsynsmyndighetene i pågående undersøkelser.

– Vi har inspisert nivåene av smøreolje på alle våre søsterskip, og vi gjennomgår nå prosedyrene våre for å sikre at dette problemet ikke vil oppstå igjen, skriver rederiet i en pressemelding.

Går ut med sikkerhetsmelding

Sjøfartsdirektoratet har i dagene etter motorhavariet gått inn for å avdekke om det kan være forhold ved hendelsen, teknisk eller operasjonelt, som kan ha betydning for andre fartøy.

Etter å ha funnet årsaken, har de utarbeidet en generell sikkerhetsmelding til flere rederier med oppfordring om å sikre tilførselen av smøreolje til motorene. Direktoratet ber også om at dette blir tatt inn som en del av sikkerhetsstyringssystemene på større skip.

Tirsdag fikk Viking Sky seilingssertifikat fra Molde til Kristiansund, hvor skipet Viking Sky skal få utbedret flere skader på et verft. Skipet la til kai i Kristiansund onsdag ettermiddag.

Rederiet har tidligere uttrykt et håp om at skipet kan settes i drift igjen allerede i april.

Undersøkelsesarbeid

Inspektører fra Sjøfartsdirektoratet gikk om bord i problemskipet mandag sammen med representanter for klasseselskapet Lloyd's Register for å prøve å finne ut hva som førte til at skipet fikk motorstans. Det har også blitt gjennomført dykkerundersøkelse.

Tirsdag konsentrerte inspektørene seg om skipets maskineri og logger knyttet til alarmene som oppsto før og under hendelsen. Direktoratet har jobbet tett med rederiet og klasseselskap for å identifisere årsaken til «blackouten» i maskineriet.

Politiet og Havarikommisjonen har også bistått i undersøkelsesarbeidet som ikke er ferdig, selv om Sjøfartsdirektoratet har funnet årsaken til motorhavariet.

Fakta om det dramatiske døgnet for cruiseskipet Viking Sky

  • I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet Viking Sky ut en mayday-melding om motorstans på Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal.
  • Det var svært høye bølger og vind opp mot liten storm i området. Været var så ille at to redningsskøyter som skulle bidra, måtte snu av hensyn til egen sikkerhet.
  • Skipet var på vei fra Tromsø til Stavanger. 1.373 personer var om bord, 915 passasjerer og 482 besetningsmedlemmer. De fleste passasjerene kom fra USA og Storbritannia.
  • Helikoptre ble satt inn for å evakuere passasjerer. Passasjerene ble heist opp en etter en og fløyet til land. I løpet av kvelden og natta ble over 470 personer evakuert.
  • Det ble opprettet et mottak på land i Brynhallen i Fræna kommune. Mange passasjerer ble også busset til Molde og Kristiansund for å finne soveplasser.
  • Natt til søndag fungerte tre av fire motorer på cruiseskipet igjen. To ankerhåndteringsfartøyer slepte skipet mot Molde. Viking Sky la til kai i Molde klokka 16.20 søndag ettermiddag.
  • Totalt har 27 personer blitt behandlet på sykehus i Molde og Kristiansund etter hendelsen. Tilstanden betegnes mandag som alvorlig for en av disse.
  • Onsdag seilte Viking Sky fra Molde til Kristiansund hvor flere skader på skipet skal utbedres. Rederiet har uttrykt håp om at skipet kan settes i drift igjen allerede i april.

(Kilder: Viking Ocean Cruises, Politiet Møre og Romsdal, Hovedredningssentralen Sør-Norge og Helse Møre og Romsdal)

(©NTB) 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 11 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse