Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB / KSU.NO
Artikkel
NTB / KSU.NO
11 april 2019 15:02
Del på Facebook
Det er flertall blant innbyggerne i Kristiansund, Smøla, Aure og Halsa for å gå til Trøndelag - alle disse kommunene representert på dette panoramabildet fra Snipa i Gjemnes. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Det er flertall blant innbyggerne i Kristiansund, Smøla, Aure og Halsa for å gå til Trøndelag - alle disse kommunene representert på dette panoramabildet fra Snipa i Gjemnes. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fire av ti kommuner på Nordmøre er det flertall for å «melde flytting» til Trøndelag. Ordførerne sier de tar folkets ønske alvorlig.

En undersøkelse gjort for Kristiansund-avisen Tidens Krav viser at 49 prosent av innbyggerne i de ti kommunene på Nordmøre heller vil være en del av Trøndelag. 38 prosent vil forbli i Møre og Romsdal, skriver Klassekampen.

I fire kommuner – Aure, Kristiansund, Smøla og Halsa – er det flere for å slutte seg til trønderne. Halsa har allerede vedtatt å bytte fylke fra nyttår.

– Dette må vi ta på alvor. Velgerne forlanger svar, sier ordfører Kjell Neergaard (Ap) i Kristiansund. Han mener politikerne i regionen sammen bør diskutere fordeler og ulemper og hvordan man skal sikre en godt demokratisk forankret avgjørelse.

– Når to tredeler av innbyggerne ønsker en annen region­tilknytning, er ikke det noe vi kan kimse av, sier kollega Ingunn Golmen (Sp) i Aure.

Professor emeritus Reidar Almås sier Møre og Romsdals fremtid er usikker dersom kommunene melder overgang til Trøndelag.

– De berget seg med et nødskrik i forrige runde av region­reformen. Mister de en betydelig del av fylket til Trøndelag, kan de bli for små til at regjeringen mener det er bærekraftig som eget fylke, sier bygdeforskeren.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse