Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 april 2019 09:33
Del på Facebook
For første gang på 24 år, kan Senterpartiet få plass i Oslo bystyre. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
For første gang på 24 år, kan Senterpartiet få plass i Oslo bystyre. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiet gjør det bra på et nytt partibarometer for Oslo og ville med sine 2,6 prosents oppslutning fått to representanter i bystyret.

– Dette er utrolig gøy. Dette var det vi håpet på da vi nominerte i fjor, og nå kan det bli noe av, sier Senterpartiets listetopp Bjørg Sandkjær til NRK om partibarometeret Norstat har gjort for kanalen og Aftenposten.

Sp har aldri før hatt to bystyrerepresentanter i Oslo og har vært helt ute siden 1995, da EU-striden var tilbakelagt.

I målingen for april går partiet fram 1,7 prosentpoeng sammenlignet med forrige måling.

Målingen er langt fra like lystig lesning for regjeringspartiene, som ikke er i nærheten av å kunne ta makten i hovedstaden. Høyre, Frp og Venstre ville mistet en representant hver og fått totalt 25 sammen med KrF. Venstresiden får 32 plasser i fordelingen, uten å telle med Senterpartiets to.

Høyre er riktignok største parti, men går tilbake 2,7 prosentpoeng til 30,9 prosent sammenlignet med forrige måling. Frp er ned 0,2 til 5,7, mens Venstre beveger seg ned marginale 0,1 prosentpoeng til 4,5 prosent. KrF er ned 0,3 prosentpoeng og ender på 1,9. På den andre «banehalvdelen» går Ap fram 1,3 prosentpoeng til 27,8 prosent. SV øker med 1,2 til 9,2. Rødt står stille på 7,4 prosent, mens MDG faller 1,1 til 9,6 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse