Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 april 2019 23:15
Del på Facebook
Et av luftambulansens helikoptre, plassert på Tiller i Trondheim. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Et av luftambulansens helikoptre, plassert på Tiller i Trondheim. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden starten av 2018 har luftambulansen mistet GPS-signaler 29 ganger. Norsk Luftambulanse sier at det er et økende problem.

Det ble registrert bortfall av GPS-signaler 19 ganger i 2018 og ti ganger i år, fram til 31. mars, opplyser kommunikasjonsrådgiver Randi Buckley i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) til VG.

– Vi vet ikke med sikkerhet om dette dreier seg om bevisst GPS-jamming i alle disse tilfellene, men vi ser en økning av slike hendelser, sier Buckley til avisen.

Mister helikoptrene GPS-signalene i en kritisk fase der pasienten skal til sykehus og man er nødt til å bruke 20 minutter ekstra, kan det betyr forskjell på liv og død, ifølge Rune Midtgaard, toppsjef i Norsk Luftambulanse.

– Vi opplever dette som et tiltakende problem og er redd for at det vi har sett bare er starten på et problem som er svært uheldig for pasientene, sier han til VG.

To personer har i løpet av 2018 og 2019 blitt ilagt et gebyr på 5.000 kroner for ulovlig bruk av frekvenser ved bruk av GPS-jammere. Den ene saken var forstyrrelser for luftambulansen nær Bergen, den andre i Ålesund hvor Nkom ble varslet av anleggsarbeidere som benyttet GPS.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse