Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 juli 2019 10:32
Del på Facebook
Rema 1000 hadde den største nedgangen, mens Kiwi, som er en del av Norgesgruppen, kan vise til framgang. Coop Mega hadde en svak nedgang. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Rema 1000 hadde den største nedgangen, mens Kiwi, som er en del av Norgesgruppen, kan vise til framgang. Coop Mega hadde en svak nedgang. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rema 1000 har ikke hatt så lav markedsandel på fem år. Andelen i første halvår var på 23,6 prosent i første halvår, en nedgang på 0,5 prosentpoeng fra i fjor.

Det kommer fram i analysebyrået Nielsens rapport, som ble lagt fram onsdag.

Norgesgruppen hadde en kjedeandel på 43,7 prosent, opp 0,4 prosentpoeng. Av kjedens butikker er det Kiwi som kan vise til størst framgang, med 0,5 prosentpoeng.

Økning for Coop

Coop hadde en oppgang i kjedeandel på 0,2 prosentpoeng, til 29,1 prosent. Her kan Extra vise til en økning på 1,4 prosent, noe som gjør det til butikkene med mest framgang. Ellers i Coop har butikkene enten ingen endring eller nedgang. Mest faller Prix, med en nedgang på 0,7 prosentpoeng i andel.

For Bunnpris er nedgangen 0,1 prosentpoeng, til 3,6 prosent i kjedeandel.

Ifølge Aftenposten har ikke markedsandelen til Rema 1000 vært så lav siden 2014.

– I 2018 gikk vi mest fram blant alle dagligvarekjedene, mens vi i løpet av 2019 har gått noe tilbake. Vi er halvveis gjennom året og legger oss i selen for at flere kunder skal velge å handle hos oss de neste seks månedene, skriver kommunikasjonsdirektør Mette Fossum til avisen.

Svak nedgang i veksten

Verdiveksten i dagligvaremarkedet var 1,4 milliarder kroner, tilsvarende 1,6 prosent. Analysebyrået Nielsen gjør oppmerksom på at det var en halv salgsdag mindre i januar 2019 da 31. desember 2018 falt på dag én i uke 1 2019.

– Med tanke på at påsken falt i kvartal to i år, i motsetning til kvartal en i 2018, hadde vi ventet at veksten skulle ta seg opp i løpet av kvartal to. Som følge av en negativ utvikling i markedet etter årets påske, ser vi en svak nedgang i markedsveksten mot kvartal en i år, skriver analysebyrået.

Rema har mistet markedsandeler i kampen om dagligvarekundene. Norgesgruppen er den største konsernkjeden med en markedsandel på 43,7 %.Rema har mistet markedsandeler i kampen om dagligvarekundene. Norgesgruppen er den største konsernkjeden med en markedsandel på 43,7 %.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 20 timer siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 1 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 1 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 5 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse