Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
17 juli 2019 09:30
Del på Facebook
(Brosjyrebilde)
(Brosjyrebilde)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 1966 ble Arendal Plastindustri etablert med en strategi på å bygge kvalitetsbåter med optimale sjøegenskaper for det Europeiske markedet. De tok derfor kontakt med båtkonstruktøren Jan Hermann Linge, som hadde blitt godt kjent for båtene han hadde designet til Fjord Plast. Tilfeldighetene gjorde at han hadde en ferdig tegnet båtmodell liggende. Denne var egentlig designet for Fjord Plast, men ledelsen der valgte å droppe denne. Dermed ble disse tegningen til Windy 22 DC. Dette ble en helt ny trendsetter i båtmarkedet og en helt ny båttype: Den moderne daycruiseren var født. Windy 22 DC satte også en helt ny standard for fart og komfortable sjøegenskaper med sin dype v-bunn. Dette ble starten på båteventyret for Windy Boats, som fortsatt er en av de ledende produsentene av daycruisere i Europa.

Windy 22 DC er i dag en klassiker i båtmarkedet. Den ble bygget helt opp til 2000-tallet i noen oppdaterte utgaver med nytt design av overbygg og innredning. Selve skroget fra 1966 var uforandret. Jan Hermann Linge regnet dette som det beste skroget han hadde konstruert. Brosjyrebildet viser den første utgaven med designet fra 1966.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse