I 1966 ble Arendal Plastindustri etablert med en strategi på å bygge kvalitetsbåter med optimale sjøegenskaper for det Europeiske markedet. De tok derfor kontakt med båtkonstruktøren Jan Hermann Linge, som hadde blitt godt kjent for båtene han hadde designet til Fjord Plast. Tilfeldighetene gjorde at han hadde en ferdig tegnet båtmodell liggende. Denne var egentlig designet for Fjord Plast, men ledelsen der valgte å droppe denne. Dermed ble disse tegningen til Windy 22 DC. Dette ble en helt ny trendsetter i båtmarkedet og en helt ny båttype: Den moderne daycruiseren var født. Windy 22 DC satte også en helt ny standard for fart og komfortable sjøegenskaper med sin dype v-bunn. Dette ble starten på båteventyret for Windy Boats, som fortsatt er en av de ledende produsentene av daycruisere i Europa.
Windy 22 DC er i dag en klassiker i båtmarkedet. Den ble bygget helt opp til 2000-tallet i noen oppdaterte utgaver med nytt design av overbygg og innredning. Selve skroget fra 1966 var uforandret. Jan Hermann Linge regnet dette som det beste skroget han hadde konstruert. Brosjyrebildet viser den første utgaven med designet fra 1966.