Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
18 juli 2019 09:30
Del på Facebook
(Brosjyrebilde)
(Brosjyrebilde)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bror With (1900-1985) var en fargerik personlighet i norsk historie. Han ble uteksaminert som ingeniør ved NTH i 1925. I 1927 oppfant han en skibinding. Under en skitur i Nordmarka viste han den frem til kronprins Olav. Han bemerket at den så ut som en rottefelle. Derfor fikk den navnet Rottefellabindingen og ble en standard for bindinger til langrennski i nester 50 år. Under krigen deltok han aktivt i Milorg, hvor han var våpenansvarlig. Med sin tekniske bakgrunn, var han bl.a. ansvarlig for produksjon av 800 Stenguns.

Utover 1950-tallet, med en økende velstand, ble det et behov for fritidsbåter. Svogeren til Bror With, som hadde begynt å importere Johnson utenbordsmotorer, spurte om han kunne tegne båter til disse motorene. Det ble starten på de berømte «With båtene». Frem til slutten av 1960-tallet var disse hovedsakelig laget i tre. Det var mindre landstedsbåter med tverr hekk som planet med motorer fra 6-20 HK. Nidelv Båtbyggeri var blant annet produsent for disse. Med trygge sjøegenskaper og en elegant linjeføring, ble With båtene godt mottatt i markedet.

Etter hvert meldte behovet seg for å produsere With båtene i glassfiberarmert plast. Det ble inngått en avtale med Kristiansand Mekaniske Verksted (KMV). Bror With konstruerte en helt ny serie båter fra 10 til 20 fot. Han var spesielt opptatt av at båtene skulle ha en vakker linjeføring. Derfor laget han et innsving mot akterspeilet. Det førte til at båtene fikk en ustabil gange i planlingsfart. Etter en del grubling kom han på å legge inn en vannavviser ved skrogets bredeste punkt. Dermed slapp vannet ut fra skroget og hindret sug ved akterspeilet. Dette var like vanskelig som å krysse en dromedar med en krokodille, sa Bror With. Derfor gav han skrogene navnet «Dromedille». KMV With Dromedille båtene ble en salgssuksess og ble produsert i et stort antall inn mot 2000-tallet. Bildet viser den største modellen, KMV With 2000 Dromedille. En sjødyktig og elegant turbåt på 20 fot. Innfelt ser vi Bror With med en av de mindre modellene. Det finnes i dag fortsatt mange With Dromedille båter som er i bruk langs hele kysten av Norge.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse