Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
31 august 2019 16:30
Del på Facebook
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, her under et møte om regnskogen, støtter legalisering av flere narkotiske stoffer. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, her under et møte om regnskogen, støtter legalisering av flere narkotiske stoffer. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For å kunne begrense skadevirkningene av narkotika trengs legalisering og regulering av tilgangen til flere av stoffene, mener Venstre-nestleder Ola Elvestuen.

Ifølge Dagbladet støtter dermed Elvestuen langt på vei Unge Venstre. Ungdomspartiet har den siste tiden fått oppmerksomhet for kampanjen «Legalize it», som tar for seg legalisering av cannabis.

Ungdomspartiet går inn for å legalisere og regulere alle narkotiske stoffer. Like langt ønsker ikke Venstre-nestlederen og klima- og miljøministeren å gå.

– Jeg skal ikke si alle, men vi må regulere tilgangen til narkotiske stoffer for å få mer kontroll på hvor mye som omsettes, kunne begrense skadevirkningene og også bli kvitt den enorme kriminelle virksomheten som ligger bak – både i produsentland, transittland og i Norge, sier Elvestuen.

Han ser for seg at de lettere narkotiske stoffene skal få en svak regulering, før det blir en stige med mer regulering opp til heroinassistert behandling utskrevet av leger.

I Tromsø ble Unge Venstre fredag tvunget til å ta ned en plakat med påskriften «Legalize it» under en skoledebatt, noe som førte til at alle ungdomspartiene forlot debatten. Flere, inkludert statsminister Erna Solberg (H), reagerer, og ifølge advokat Jon Wessel-Aas er et forbud mot et slikt et brudd på Grunnlovens paragraf 100 om ytringsfrihet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse