Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 oktober 2019 20:10
Del på Facebook
Oppgraderingen av Njord A plattformen og lagerskipet Njord Bravo blir også langt dyrere enn beregnet. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Oppgraderingen av Njord A plattformen og lagerskipet Njord Bravo blir også langt dyrere enn beregnet. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Martin Linge-utbyggingen blir 85 prosent dyrere enn planlagt, og produksjonen må utsettes med ytterligere et halvår.

I forslaget til statsbudsjett for neste år går det fram at utbyggingen av Martin Linge-feltet sprekker med ytterligere 7,9 milliarder kroner.

Utbyggingen, som først ble anslått til 30,4 milliarder kroner, ligger an til å koste over 56 milliarder kroner.

– Det vitner om total mangel på kostnadskontroll og elendig oppfølging fra olje- og energiministeren, sier Lars Haltbrekken (SV).

– Vi må få avklart om dette feltet noen ganger kommer til å bli lønnsomt og hva ministeren har tenkt å gjøre for å få de løpske kostnadene under kontroll, sier han.

Produksjonsstarten på Martin Linge-feltet er alt utsatt i fire år og utsettes nå med ytterligere et halvår til tredje kvartal neste år.

Equinor overtok som operatør for feltet etter franske Total i fjor, og prosjektet var da kraftig forsinket og hadde store kostnadsoverskridelser.

– Martin Linge er et krevende prosjekt, og arbeidsomfanget har økt. Det medfører økte kostnader, og at det går noe mer tid før vi kan starte produksjon, sier Anders Opedal, konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Equinor.

Prislappen for oppgradering av Njord A-plattformen og lagerskipet Njord Bravo blir også langt høyere enn ventet, og sprekken her blir på drøyt 4,5 milliarder kroner.

Åtte andre Equinor-prosjekter har derimot redusert kostnadene for utbygging og drift i forholdet til budsjett, påpeker Opedal.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse