Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 oktober 2019 20:10
Del på Facebook
Oppgraderingen av Njord A plattformen og lagerskipet Njord Bravo blir også langt dyrere enn beregnet. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Oppgraderingen av Njord A plattformen og lagerskipet Njord Bravo blir også langt dyrere enn beregnet. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Martin Linge-utbyggingen blir 85 prosent dyrere enn planlagt, og produksjonen må utsettes med ytterligere et halvår.

I forslaget til statsbudsjett for neste år går det fram at utbyggingen av Martin Linge-feltet sprekker med ytterligere 7,9 milliarder kroner.

Utbyggingen, som først ble anslått til 30,4 milliarder kroner, ligger an til å koste over 56 milliarder kroner.

– Det vitner om total mangel på kostnadskontroll og elendig oppfølging fra olje- og energiministeren, sier Lars Haltbrekken (SV).

– Vi må få avklart om dette feltet noen ganger kommer til å bli lønnsomt og hva ministeren har tenkt å gjøre for å få de løpske kostnadene under kontroll, sier han.

Produksjonsstarten på Martin Linge-feltet er alt utsatt i fire år og utsettes nå med ytterligere et halvår til tredje kvartal neste år.

Equinor overtok som operatør for feltet etter franske Total i fjor, og prosjektet var da kraftig forsinket og hadde store kostnadsoverskridelser.

– Martin Linge er et krevende prosjekt, og arbeidsomfanget har økt. Det medfører økte kostnader, og at det går noe mer tid før vi kan starte produksjon, sier Anders Opedal, konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring i Equinor.

Prislappen for oppgradering av Njord A-plattformen og lagerskipet Njord Bravo blir også langt høyere enn ventet, og sprekken her blir på drøyt 4,5 milliarder kroner.

Åtte andre Equinor-prosjekter har derimot redusert kostnadene for utbygging og drift i forholdet til budsjett, påpeker Opedal.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse