Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
12 oktober 2019 22:58
Del på Facebook
Ordningen med fotlenkesoning gjelder ikke straffedømte som har begått alvorlig kriminalitet eller voldskriminalitet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Ordningen med fotlenkesoning gjelder ikke straffedømte som har begått alvorlig kriminalitet eller voldskriminalitet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Justis- og beredskapsdepartementet foreslår at ubetingede fengselsstraffer, med varighet på opp til seks måneder, i sin helhet kan sones hjemme.

I dag er grensen fire måneders fengsel. Forslaget, som ble sendt på høring i desember 2017 med høringsfrist to måneder senere, er foreløpig ikke behandlet i justiskomiteen.

– Dette støtter vi. Det er mange gode argumenter for å utvide bruken av elektronisk kontroll, sier Jorid A. Teien, friomsorgsleder ved Rogaland friomsorgskontor til Stavanger Aftenblad.

Det er Kriminalomsorgen og ikke dommere som avgjør om man får sone med fotlenke eller om man må sone i fengsel. Flere dommere avisen har snakket, med reagerer på dette.

– Selvfølgelig finnes det dommere som synes det er spesielt, men når det kommer til straffegjennomføring i frihet, som fotlenkesoning er, så ser jeg det som hensiktsmessig at det er kriminalomsorgen som avgjør hvilken soningsform som er best egnet, sier Teien.

Ordningen gjelder ikke straffedømte som har begått alvorlig kriminalitet eller voldskriminalitet.

Justisdepartementet har også foreslått at dømte som er funnet varig soningsudyktige, skal vurderes med tanke på fotlenkesoning, uavhengig av lengde på straffen og hvilket lovbrudd de har begått.

I 2018 var den samlede kapasiteten for soning med fotlenke i Norge på 500 plasser. To tredeler av plassene var i snitt i bruk til enhver tid i fjor. 40 prosent var dømt for ruskjøring.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse