Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
17 august 2020 12:16
Del på Facebook
Merk den store forskjellen i omfang generelt, og tunneler markert med sort farge spesielt. En strek for et løp og to strek for dobbelt løp. Romsdalsaksen er markert med blå farge, og Møreaksen med rød.  Stiplet blå linje viser den alternative løsningen direkte til Hjelset, og stiplet rød linje viser aktuell forbindelse mellom Otrøya og Gossen. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Merk den store forskjellen i omfang generelt, og tunneler markert med sort farge spesielt. En strek for et løp og to strek for dobbelt løp. Romsdalsaksen er markert med blå farge, og Møreaksen med rød.  Stiplet blå linje viser den alternative løsningen direkte til Hjelset, og stiplet rød linje viser aktuell forbindelse mellom Otrøya og Gossen. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne teksten fra våren 2018 er minst like aktuell som når den ble skrevet, mener tekstforfatteren.

Det er noe genialt med Romsdalsaksen, den oversjøiske kryssingen av Romsdalsfjorden.

I nærmest sunnmørsk ånd har de funnet en smart løsning. E136, eller «Eksportvegen» i dagligtale, er som kjent en særdeles viktig veg med stort behov for oppgradering. For å spare kostnader, tenker gründerne bak Romsdalsaksen at en kortest og best mulig utgave av E136 mellom Digerneset og Hjelvika gjenbrukes, slik at mellom nevnte sted blir E136 og E39 samme veg. Mange mil med felles veg sparer store kostnader, ettersom kostnaden ikke skal betales to ganger. For totalkostnaden mellom Digernes og Hjelset er det gunstig at halve strekningen blir ”gratis” for E39. Smart.

Fjordkryssingen er også genial. Løsningen i dagen kan bli en turistmagnet i vakkert landskap. Detaljer om dette kan du finne på romsdalsaksen.no Siste beregning utført av eksternt konsulentfirma er 15 milliard for strekningen fra Hjelvika til Lønset. Alternativ løsning mer direkte til Hjelset vil gi litt kortere veg (3-4 km) og trolig litt lavere kostnad med mer ny veg, men kortere og billigere bru, ettersom fjorden blir smalere.

I mangel på ferske kostandberegninger for Halsafjorden og Storfjordsambandet, velger jeg runde formuleringer. Tror kostnaden for nevnte prosjekt blir omtrent på samme nivå som Romsdalsaksen (RA), og at totalkostnaden for de 3 omtalte fjordkryssingene ikke blir dyrere enn Møreaksen, når dens mange og kostbare følgekostnader medregnes. Tenk hvilke muligheter det kan gi for realisering av andre viktige samferdselstiltak.

I det lange løp er driftskostnadene like viktig som bygningskostnadene. RA har nylig presentert tall for driftskostnadene, med Statens Vegvesen sine beregningsmaler som grunnlag. Kilde: romsdalsasken.no Ifølge tallene vil RA ha ca. Kr 500000.- lavere driftskostnader pr dag – eller ca. 180 million pr år. Svimlende beløp over tid.

De fleste har tatt poenget. Diverse meningsmålinger viser alle samme tendens – et klart flertall for Romsdalsaksen som beste løsning for kryssing av Romsdalsfjorden. Det er fortsatt utakt mellom folket og politikerne. Slikt har imidlertid en tendens til å gå over, og merk deg at stadig flere krever utredning av Romsdalsaksen. På romsdalsaksen.no har nå mer enn 4400 signert elektronisk, pluss drøye 700 manuelle signeringer. Det begynner å bli en stor og voksende gruppe.

De politiske partiene er sikkert i gang med å klekke ut sine fanesaker til neste års valg. Lokalt vil både E136 og E39 få stor oppmerksomhet på samferdselsfeltet, og en stakket stund vil politikerne være ydmyke og lydhøre. Da kan de ikke velge, for det skal vi gjøre.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse