Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
19 august 2020 18:10
Del på Facebook
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møreaksen og Hafast er feil løsning for ny stamveg E39. Samlet 5 mil lengre enn alternativet Romsdalsaksen og Storfjordsambandet, og langt dyrere. Vi husker kommentaren etter at MA hadde gjort avtale med Hafast: "vi heier på hverandre, men Møreaksen først!"

Basert på kommentarer i Sunnmørsposten fra møtet mellom Hareide og utvalgte aktører, lever denne tesen i beste velgående. Hareide sin kommentar:

«Jeg synes Hafast er et spennende prosjekt – og jeg deler visjonen og tanken. Men det jeg hører fra NHO, næringslivet og regionrådene er, først Møreaksen, så Hafast. Det er også slik at Hafast er et mer komplekst og komplisert prosjekt, og jeg tror det trenger mer tid, sa Hareide til Sunnmørsposten»

Tesen kan også ramme Hafast hardt, ettersom klassifiseringen som stamveg stiller tøffere krav og utløser vesentlig økte kostnader. Eksempelvis er Eiksundtunnelen er for bratt som stamveg, og må erstattes av ei ny og kostbar fjordkryssing. Når det går opp for flertallet av oss sunnmøringer at pengesløseri knyttet til fjordkryssingen over Romsdalsfjorden vil sinke andre prosjekt i årevis – kanskje i flere tiår. Nordmøringene har tatt poenget for lenge siden.

Nordøyvegen og Møreaksen hadde felles «mor», når navnet for selskapet var Haram, Midsund, Aukra Tunnelselskap AS. Det ble skilsmisse, og hvem som leder kappløpet vet vi. Temmelig sikker på at Hafast også kan realiseres raskere med annen status enn stamveg E39. Lavere kostnader er hovedargumentet, samt at Hafast faktisk har plassert seg selv i bak i køen ved denne alliansen til Møreaksen.

Å binde ytre søre Sunnmøre til Ålesundområdet er viktig, og vil kunne ha stor betydning for bo- og arbeidsmarkedet, avhengig av bompengesatsene. Møreaksen har marginal innvirkning for samme, grunnet reisetid og reisekostnader. For bo- og arbeidsmarkedet i Ålesundsområdet er Borgundfjordtunnelen mellom Ålesund og Sula langt viktigere enn fjordkryssingen over Romsdalsfjorden. Borgundfjordtunnelen er derfor viktigere allianse for Hafast enn Møreaksen. Molde er ikke spesielt viktig for Ulsteinvik, men det er Ålesund.

Å bygge ny stamveg innom alle tun som for 100 år siden, er feil. Stamveger må skilles fra bygater, «bypakker», fastlandsforbindelser etc. Formålet er ikke binde nærliggende bygder og byer sammen, men regioner for å redusere reisetiden for lange reiser. En reise fra Kristiansund til Bergen kan være et eksempel, og da nytter det ikke med stamveg som går hit og dit.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse