Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jørn Inge Løvik
Ytring
21 august 2020 12:36
Del på Facebook
Foto: Romsdalsaksen
Foto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I regi av NHO M&R gjennomførte de tirsdag 19. august en selsom seanse for samferdselsminister Knut Arild Hareide. På akkurat samme måte som i eventyret om «Keiserens nye klær», der man lurte keiseren til å tro at han hadde på seg de vakreste og beste klærne som fantes. I virkeligheten gikk han naken rundt i gatene.

Selv om aksesaken var en av de største politiske sakene under sist valg, valgte NHO å kun sette MA tilhengere på talerlisten når det gjaldt E39. Det er sendt masse med leserinnlegg og omtaler i avisene i flere år, Romsdalsaksen, NLF, FrP, SV og mange flere har påpekt pr brev, mail, tlf og sosiale medier til alle de tre siste samferdselsministerne, departement, regjering og Storting om at Møreaksen er utdatert.

Det er å forvente at samferdselsministeren er informert om dette, og at fylkestinget er delt på midten.

I Konseptvalgsutredningen (KVU) i 2011 var det Sekkfast (Romsdalsaksetraseen) som hadde best samfunnsnytte. Og det ble påpekt at dersom flytebruteknologien ble bedre utviklet, ville det gi grunn for en ny utredning.

Særinteresser greide å skrive bort det beste alternativet slik at den politiske eliten i fylket nå kjemper en kamp for å få gjennomført en samferdselsløsning de færreste vil ha. Hele 80% av befolkningen i M&R ønsker ikke flere undersjøiske tunneler dersom man kan unngå de. Med Møreaksen må man forsere 1050 høydemeter mellom Ørskogfjellet og Molde – hele 60% mer enn Gudvangasystemet.

Hele 15 km i enkeltløpede tunneler der man hverken kan kjøre forbi eller ha høyere hastighet enn 80 km/t. I tillegg kommer den undersjøiske tunnelen med kontinuerlig 5% stigning/fall i 15 km.

Romsdalsaksen gir en flat miljøvennlig panoramavei som også er åpen for myke trafikanter. Romsdalsaksen blir en snarvei mellom E39 nord for Romsdalsfjorden mot Eksportvegen E136 på sørsiden. Helt optimalt for nord-sør og øst-vest trafikken.

Vi har ingen tro på at Stortinget vil bevilge penger til utdaterte miljøfiendtlige prosjekter. Korteste vei til realisering er et samlet fylke for en fremtidsrettet miljøvennlig oversjøisk løsning med støtte i befolkningen, og som fremmer turistnæring og skaper nye lokale maritime arbeidsplasser.

Skal tro hva samferdselsministeren tenkte i sitt indre etter en slik opptreden. Han liker kanskje hallelujastemning, men mon tro om dette kanskje var i meste laget? Selv for Knut Arild Hareide.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse