Annonse
Jørn Inge Løvik
Ytring
Jørn Inge Løvik
21 august 2020 12:36
Del på Facebook
Foto: Romsdalsaksen
Foto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I regi av NHO M&R gjennomførte de tirsdag 19. august en selsom seanse for samferdselsminister Knut Arild Hareide. På akkurat samme måte som i eventyret om «Keiserens nye klær», der man lurte keiseren til å tro at han hadde på seg de vakreste og beste klærne som fantes. I virkeligheten gikk han naken rundt i gatene.

Selv om aksesaken var en av de største politiske sakene under sist valg, valgte NHO å kun sette MA tilhengere på talerlisten når det gjaldt E39. Det er sendt masse med leserinnlegg og omtaler i avisene i flere år, Romsdalsaksen, NLF, FrP, SV og mange flere har påpekt pr brev, mail, tlf og sosiale medier til alle de tre siste samferdselsministerne, departement, regjering og Storting om at Møreaksen er utdatert.

Det er å forvente at samferdselsministeren er informert om dette, og at fylkestinget er delt på midten.

I Konseptvalgsutredningen (KVU) i 2011 var det Sekkfast (Romsdalsaksetraseen) som hadde best samfunnsnytte. Og det ble påpekt at dersom flytebruteknologien ble bedre utviklet, ville det gi grunn for en ny utredning.

Særinteresser greide å skrive bort det beste alternativet slik at den politiske eliten i fylket nå kjemper en kamp for å få gjennomført en samferdselsløsning de færreste vil ha. Hele 80% av befolkningen i M&R ønsker ikke flere undersjøiske tunneler dersom man kan unngå de. Med Møreaksen må man forsere 1050 høydemeter mellom Ørskogfjellet og Molde – hele 60% mer enn Gudvangasystemet.

Hele 15 km i enkeltløpede tunneler der man hverken kan kjøre forbi eller ha høyere hastighet enn 80 km/t. I tillegg kommer den undersjøiske tunnelen med kontinuerlig 5% stigning/fall i 15 km.

Romsdalsaksen gir en flat miljøvennlig panoramavei som også er åpen for myke trafikanter. Romsdalsaksen blir en snarvei mellom E39 nord for Romsdalsfjorden mot Eksportvegen E136 på sørsiden. Helt optimalt for nord-sør og øst-vest trafikken.

Vi har ingen tro på at Stortinget vil bevilge penger til utdaterte miljøfiendtlige prosjekter. Korteste vei til realisering er et samlet fylke for en fremtidsrettet miljøvennlig oversjøisk løsning med støtte i befolkningen, og som fremmer turistnæring og skaper nye lokale maritime arbeidsplasser.

Skal tro hva samferdselsministeren tenkte i sitt indre etter en slik opptreden. Han liker kanskje hallelujastemning, men mon tro om dette kanskje var i meste laget? Selv for Knut Arild Hareide.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse