Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Jan Nilsen
Ytring
12 oktober 2020 11:52
Del på Facebook
Jan Nilsen. Foto: Privat
Jan Nilsen. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag 09.10.2020 sendte jeg denne meldingen til flere politikere på Stortinget i håp om at flere vil sette seg inni og forhindre regjeringen i å eskalere utfasingen av norske sjøfolk og rederi langs kysten.  

Det som skjer nå er intet mindre en en katastrofe som vil ramme hele den maritime bransjen knallhardt og vil få store ringvirkninger over hele landet. 

Jeg har gjennom gruppen Norske Sjøfolks Fremtid og via mange avisinnlegg i  flere mediehus advart om dette i 4 år . Nå ser vi at det skjer og alle må sette foten ned og si ifra da vi  ikke lenger har tid til å vente. Nedenfor ser du innholdet av bekymringsmeldingen til Stortinget.

KJÆRE POLITIKER 

Onsdag kom regjeringen sitt forslag til neste års statsbudsjett. 

 For en hel maritim næring både for arbeidsgivere og arbeidstakere, fremsto kuttene i nettolønnsordningen nærmest som en krigserklæring. Dette kan bety slutten for mange norske sjøfolk, fordi vi vil se flere og flere rederi, som flagger ut båtene sine og tar inn billig utenlandsk arbeidskraft. Det skjer allerede i dag.

Vi kan også risikere at flere rederi må gi opp og må kaste inn handkleet eller flytter hele virksomheten utenlands.

Facebook gruppen Norske Sjøfolks Fremtid med over 21000 medlemmer,  har kjempet i 4 år for nå frem med kravet om norske lønns og arbeidsvilkår, for å kunne sikre arbeidsplassene, kompetansen og Norge som sjøfartsnasjon.

Vi ber nå alle politikerene på Stortinget på  begge sider i politikken om å sette seg inn i konsekvensene av regjeringens politikk.  Norske rederi og sjøfolk har i stor grad bidratt  til den velferden hele det norske samfunn nyter godt av. 

Norske sjøfolk var en viktig faktor for at Norge igjen ble et fritt land i 1945 og i oppbyggelsen av handelsflåten etter krigen, frem til 70-80 tallet da vi ble satt på land fordi vi var for dyre. 

For mange av oss ble fiskeri, offshore på rigg og på båt og den maritime industrien på land redningen.  

I hele verden er Norge kjent som et av de fremste land når det kommer til maritim næring. Vi er fremst i omtrent alle segment.

Den maritime klyngen på Sunnmøre er det flest norske sjøfolk som  har bygget opp.

Den kompetansen vi har, har vært bærebjelken i norsk samfunnsøkonomi, og til vårt rykte over hele verden som en stor sjøfartsnasjon.

Det ser vi klart nå er at dette kan forandre seg på vegne av kortsiktig profitt, manglende kunnskap om betydningen den maritime næringen har i hele det norske samfunn, bosetting, kjøpekraft, kompetanse etc.

På vegne av norske sjøfolk og næringen generelt, ber jeg om å støtte den maritime næringen som først  økonomisk ble satt tilbake av oljekrisen i 2014-2015 som så ble erstattet av koronakrisen i år. Før rederiene var kommet seg over kneika, så kom dette forslaget til statsbudsjettet for 2021 , som et slag under beltestedet for mange.

Norske sjøfolk har vært utsatt for utslettelse i mange år, siste spikeren i kista kom med dette forslaget. La fornuften seire og berg den maritime næringen og Norge som sjøfartsnasjon i dag og inn i fremtiden.

Av: Jan Nilsen

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse