Regjeringens klimaplan som ble lagt frem nylig er dyster lesing for landets bilister. At Høyre er villig til å slå så hardt ned på bil og bilister er sjokkerende. Forslagene kunne like gjerne vært lagt frem av MDG og resten av venstresiden.
Høyre vil mer enn tredoble CO2-avgiften. Det kan komme til å øke prisen på bensin og diesel med 4-5 kroner og dermed koste over 20- kroner literen. Tidligere har vi omtalt det som galskap når MDG har foreslått å øke bensinavgiften med fem kroner. At Høyre nå åpner for det samme – det er så man ikke tror det.
Det stopper dessverre ikke der. Klimaplanen vil også åpne for såkalte nullutslippssoner i landets byer. Forbudssoner er et bedre begrep. Vi snakker altså om områder i byene der det blir forbudt å kjøre bensin- og dieselbiler.
Høyre leverer nå det Ap- og MDG-byrådene i Oslo og Bergen har etterspurt. For vårt fylke, der bilen er helt avgjørende for både folk og næringsliv, er forslagene i planen en katastrofe som kommer til å ramme mest de som har minst.
I klimaplanen sier Høyre at det også nesten utelukkende skal selges nullutslippsbiler i 2025. Vil de ha et forbud mot nye bensin- og dieselbiler? Eller øke avgiftene både på kjøp av bil og det å fylle drivstoff så mye at vanlige folk ikke har råd til å kjøpe eller holde seg med en bensin- eller dieselbil?
Senterpartiet har i sitt utkast til nytt partiprogram i praksis slått fast at alle nye personbiler og lette varebiler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Så krigen mot diesel- og bensinbiler føres fra alle andre partier enn FrP.
For FrP vil det være uaktuelt å støtte radikale, bilfiendtlige og rett frem usosiale klimatiltak. Folk skal få kjøpe den bilen de vil ha og kostnadene knyttet til bil- og bilbruk skal ned. Motsatt politikk som alle andre partier nå står for, rammer mest de som har minst.
Av: Sylvi Listhaug,
1. kandidat Møre og Romsdal FrP,
Stortingsrepresentant Møre og Romsdal FrP,
1. nestleder FrP