Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
– Et overordnet mål for Miljødirektoratet er å hindre tap av naturmangfold, og vi har det sentrale ansvaret for forvaltning av norsk natur, deriblant havørn, skriver avdelingsdirektør i Miljødirektoratet i et tilsvar til CHristina Fjeldavlis tidligere kronikk. Foto: Geir Mogen, Buckethaus
– Et overordnet mål for Miljødirektoratet er å hindre tap av naturmangfold, og vi har det sentrale ansvaret for forvaltning av norsk natur, deriblant havørn, skriver avdelingsdirektør i Miljødirektoratet i et tilsvar til CHristina Fjeldavlis tidligere kronikk. Foto: Geir Mogen, Buckethaus
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av: Ivar Myklebust, avdelingsdirektør i Miljødirektoratet

Christina Fjeldavli er kritisk til at Miljødirektoratet ikke krever at døde havørner funnet ved et vindkraftanlegg på Fosen i Trøndelag skal tas vare på og registreres.

Vårt svar til NRK begrenser seg til å omhandle hvordan funn av død havørn skal behandles etter det gjeldende regelverket, det vil i dette tilfellet si viltforskriften. I henhold til dette regelverket er ingen pliktige til å melde fra om dødt vilt. Miljødirektoratet kan gi tillatelse til at dødt vilt tas vare på for forskning og andre legitime formål. Havørn er en av flere arter Miljødirektoratet har kunnskapsbehov på, og etter ønske fra forskningen bidrar vi gjerne med å tildele disse døde fuglene til ulike studier.

Vi forstår likevel at Fjeldavli reagerer på at funn av døde havørn ikke følges opp. Et overordnet mål for Miljødirektoratet er å hindre tap av naturmangfold, og vi har det sentrale ansvaret for forvaltning av norsk natur, deriblant havørn.

Arealinngrep er den største trusselen mot naturmangfoldet i Norge. Arter mister eller får oppstykket sine leveområder når arealet endres som for eksempel ny bebyggelse, nye veier eller andre inngrep slik som vindkraft.

Det er NVE som er konsesjonsmyndighet for vindkraft og miljømyndighet i vindkraftsaker. De kan sette særlige vilkår til selve anlegget og til driften for å hindre skade på miljøet, inkludert pålagt innsamling av dødt vilt. Miljødirektoratet kan ikke komme med egne krav som går utover konsesjonsvilkårene.  Det er ikke like konsesjonsvilkår for alle anlegg, men ifølge NVE er det krav om før- og etterundersøkelser på fugl ved ca 1/3 av anleggene.

Vår rolle i vindkraftsaker er å veilede, gi råd og å skaffe og formidle miljøkunnskap. På grunn av en gledelig bestandsoppgang er ikke havørn lengre en truet art i Norge. Det er likevel en ansvarsart, det vil si at en stor del av den europeiske bestanden lever i Norge. Dermed er havørn en art forvaltningen skal ta spesielt hensyn til. Vi vet også fra funn i Norge og internasjonalt at havørn er sårbar for kollisjoner med rotorblader på vindturbiner.

Miljødirektoratet ønsker bedre oversikt over omfanget av fuglekollisjoner i vindparker. Vi vil, i dialog med NVE, jobbe for å få etablert bedre rutiner for dette. Statkraft er godt i gang med å innarbeide prosedyrer for behandling av funn av død fugl i sine vindparker gjennom registrering i rapportsystemet Artsobservasjoner og vi håper flere av selskapene ser verdiene av dette og tar dette inn i sine rutiner.

Av: Ivar Myklebust, avdelingsdirektør i Miljødirektoratet

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse