Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Når fylkesordføreren snakker om fylket som egen region så høres det nesten ut som om hun mener at alt er bare velstand, skriver Jan Steinar Engeli Johansen i dette innlegget. Arkivbilde av fylkesordfører I Møre og Romsdal, Tove Lise Torve.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Når fylkesordføreren snakker om fylket som egen region så høres det nesten ut som om hun mener at alt er bare velstand, skriver Jan Steinar Engeli Johansen i dette innlegget. Arkivbilde av fylkesordfører I Møre og Romsdal, Tove Lise Torve.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er helt greit å høre at fylkesordføreren er opptatt av klima og bærekraft, men skal vi ha en politisk debatt om den politiske bærekraften i Møre og Romsdal så kommer vi ikke utenom det som egentlige er det politiske ordskiftet i Møre og Romsdal. Det som både engasjerer og det som folk er aller mest opptatt av.

Vi kan jo starte med noe som fylkesordføreren også hadde med i sin tale til fylkestinget:

Møre og Romsdal som egen region

Når fylkesordføreren snakker om fylket som egen region så høres det nesten ut som om hun mener at alt er bare velstand. Som om vi har vist verden en suksessoppskrift på hvordan ting skal gjøres.

Men det er altså slik at hadde Møre og Romsdal vært et fylke i harmoni så hadde vi ikke hatt kommuner på Nordmøre som vurderte om de i hele tatt vil være i fylket.

Den diskusjonen er der av en grunn. Og den grunnen er ikke at de er så fornøyd med tingenes tilstand i Møre og Romsdal.

Økende motstand mot Møreaksen

Vi er altså et fylke hvor stadig flere fra næringslivet og folk flest viser sin motstand mot omkjøringsveien Møreaksen. De samme innbyggerne ser at fylket endelig har blitt fri for bompenger, og nå kan kjøre fritt i rundt fordi FrP har fått gjennomslag for å fjerne alle bomstasjonene i fylket, samtidig som de ser at politikere fra de andre partiene både på Sunnmøre, i Romsdal og på Nordmøre arbeider for å etablere bomringer rundt byene.

Når hverdagen blir litt bedre med FrP, så er altså de andre partienes bidrag at hverdagen til næringslivet og folk flest i fylket skal bli vanskeligere.

Sykehussaken viktigst på Nordmøre

Og på Nordmøre så er det altså fortsatt slik at den viktigste saken er sykehus med akutt og fødetilbud.

Planlagte behandlinger kan skje mange steder, og alle forstår at det kan være til det bedre å samle kompetanse på enkelte felt i et nytt sykehus i Molde, mens vi samler god kompetanse på andre områder i Kristiansund.

Men du vil ikke bli tryggere på Smøla ved å legge ned akutt og føde i Kristiansund fordi det skal bli så bra i Molde.

Det er mye vi politikere kan gjøre noe med, men geografi er vanskelig å endre, selv på et politisk bord.

Gode sykehustjenester i hele fylket

Møre og Romsdal trenger gode sykehus, i Volda, i Ålesund, i Molde, men også i Kristiansund.

  • Det er egentlig helt utrolig at så mange politikere fra forskjellige politiske parti ikke ser noen problemer i å bruke milliarder av kroner til å elektrifisere sokkelen, som ikke vil ha noe som helst effekt på klimaet.
  • Eller titalls milliarder på Langskip.
  • Eller på en Møreakse som vil bli tidenes dyreste omkjøringsvei i Møre og Romsdal, og som et stort flertall av folket sier nei til.

Men småsummer til å sørge for gode sykehustilbud, for folk fra HELE fylket, det vil de ikke være med på. 

Av og til får jeg følelsen av at noen tror at ting går over bare de ikke snakker om problemet.

Det gjør det altså ikke. 

Det finnes bare én måte å sørge for at M&R blir det suksessfylket fylkesordføreren vil det skal være;

Det er å begynne å lytte til innbyggerne, begynne å ta innbyggerne på alvor, og forstå at vi faktisk bør gjøre ting på en måte som gjør at folk fra hele fylket blir tilgodesett med trygghet for at de får hjelp, også om det verste skal skje.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse