Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: E.c. / NTB
Foto: E.c. / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristin Sørheim viser i sitt innlegg til to innlegg vi har skrevet nylig om viktigheten av EØS-avtalen for norske arbeidsplasser og klimasamarbeid. Sørheim påstår at vi er uklare i hvor vi står i EU-saken, og at Venstre ikke har befolkningen med seg i dette spørsmålet. Dette er feil.

Venstre tror på mer samarbeid, ikke mindre. Skal vi løse de store utfordringene må vi samarbeide på tvers av grenser. Klimakrisen, pandemi, konflikter – de fleste av våre største utfordringer er internasjonale eller globale, og kan ikke løses av lille Norge alene.

Venstres veg til EU går gjennom en folkeavstemming. Det ligger fram i tid. Nå går vi til valg på å forsterke det europeiske samarbeidet, ikke minst på grunn av klimakrisen. Skal Norge greie å oppfylle Parisavtalen, må vi delta i EU sin strategi, sist lagt fram i klimapakken «Fit for 55». Da må vi stå ved EØS-avtalen. 

Og vi har folket med oss. Støtten til EØS i Norge er stadig økende, og i november 2020 sa 63,5 prosent ja til EØS.

EØS er nødvendig for å sikre våre bedrifter tilgangen til det indre europeiske markedet. Ved den grønne omstillingen som skjer i EU, har norske bedrifter løsninger som Europa trenger. Satsingen innenfor maritim næring har konkrete og innovative løsninger innenfor lasteskip, og drift av hurtigbåter. Batteri er nøkkelen i det grønne skiftet. Norske bedrifter er verdensledende innenfor batteriframstilling.

I kjølevannet av Brexit skulle man tro at EØS-skeptikere i Sp satt mer stille i båten. Tallenes tale er klar; handelen mellom EU og Storbritannia har falt med 18 prosent på grunn av Brexit, og 2 av 3 britiske bedrifter har blitt rammet av nye import og eksportregler, og mer byråkrati og papirarbeid. Den samme avtalen som Sp altså foretrekker fremfor dagens EØS-avtale.

Venstre ønsker på sikt at Norge skal bli medlem av EU. Forutsetningen er at vi finner gode løsninger for fiskeri og landbruk, og at medlemskap i eurosonen avgjøres i en egen prosess. Vi har programfestet at medlemskap må avgjøres etter en folkeavstemming.

Om Sveits er det å tilføye at de nå er uten avtaler med EU da de brøt forhandlingene med EU i mai etter flere års forsøk på å reforhandle sine mange frihandelsavtaler. Nå behandles de av EU som et hvilket som helst andreland. Ingen ting står igjen av  den sveitsiske løsningen som EU-motstanderne har fremholdt tidligere som alternativ til EØS. 

Sørheim hevder også i sitt innlegg at ACER, EU sin tredje energimarkedspakke, presser strømprisene opp. Dette stemmer ikke. Flere slike påstander fra Sp har blitt tilbakevist av blant annet faktisk.no. ACER har ikke myndighet til å pålegge Norge å bygge utenlandskabler til EU, eller påvirke strømprisene.

Skal vi sikre frihet og muligheter for de som bor i landet vårt, må vi løfte blikket og ville det samme for dem rundt oss. Da kan vi ikke sette EØS-avtalen på spill, og skape usikkerhet i næringslivet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse