Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Ilustrasjonsbilde fra Kristiansund havn. Foto: Terje Holm
Ilustrasjonsbilde fra Kristiansund havn. Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Maritim næring er en av de fremste verdiskaperne i Norge. Sektoren skaper verdier for rundt 90 milliarder kroner i året og gir arbeid til om lag 84000 kvinner og menn rundt om i hele Norge. I tillegg kommer om lag 20.000 norske sjøfolk. De fortjener en mer langt mer aktiv næringspolitikk enn de har fått i åtte år med Høyre og Frp.

Norge har i over 150 år vært en ledende maritim nasjon. Og deler av næringa går fortsatt godt. Men ikke alt går bra i maritim sektor.

I fjor fikk Maritimt forum utarbeidet en rapport som advarte om at 30.000 arbeidsplasser kunne gå tapt i maritimt og ba om kraftige tiltak. De kom ikke i statsbudsjettet for 2021 – og det kom heller ikke i høyreregjeringas forslag til statsbudsjett for 2022.

Eller som Maritimt forum selv sa i sin kommentar: En skuffende avskjedshilsen fra Solberg-regjeringen. Men nå er det nye tider, og nytt flertall på Stortinget.

Ap og Sp skal nå styre Norge på bakgrunn av Hurdalsplattformen. Den slår fast at:

  • Nettolønnsordningen skal styrkes, ikke svekkes som H og Frp vil
  • Norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel
  • Styrke aktivitetsskapende tiltak for maritim industri
  • Grønn omstillingspakke for klimavennlig omstilling av skip

Det er dette Norge trenger - en ny kurs for maritim industri og hele kyst-Norge.

Eller som Maritimt forum selv sier: «Ny regjering viser store maritime ambisjoner».

Vi i Ap er enige med bransjen. For nå er det vanlige verftsarbeidere og sjøfolk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøNo er prosjektet plassert i utviklingsporteføljen for å finne fram til ei enklere løysing.Kva det betyr må SVV finne ut ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrRiksveier er statens ansvar – herunder ferger og fergeleier. Når flere ulike regjeringer og et overveldende flertall på Stortinget går ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Eg er i mot kantslått
Så enig, de kan vente med kanstslått til etter blomstring, eller prioritere å slå i uoversiktelige svinger, og ved veikryss. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu har 12 år til rådvelde til å ruge på tolkinga av KS2. Det siste avsnittet stadfester der som eg tidligere ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrHvor stor er kostnadsøkningen fra 2022 til i dag, når tallene for 2022 tok høyde for krigen i Ukraina og ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er nå dette som er nedfelt i Statsbudsjettet for 2023, og som konsulentselskap har gått gjennom vilkåra på.KS2 viser ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse