Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Ilustrasjonsbilde fra Kristiansund havn. Foto: Terje Holm
Ilustrasjonsbilde fra Kristiansund havn. Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Maritim næring er en av de fremste verdiskaperne i Norge. Sektoren skaper verdier for rundt 90 milliarder kroner i året og gir arbeid til om lag 84000 kvinner og menn rundt om i hele Norge. I tillegg kommer om lag 20.000 norske sjøfolk. De fortjener en mer langt mer aktiv næringspolitikk enn de har fått i åtte år med Høyre og Frp.

Norge har i over 150 år vært en ledende maritim nasjon. Og deler av næringa går fortsatt godt. Men ikke alt går bra i maritim sektor.

I fjor fikk Maritimt forum utarbeidet en rapport som advarte om at 30.000 arbeidsplasser kunne gå tapt i maritimt og ba om kraftige tiltak. De kom ikke i statsbudsjettet for 2021 – og det kom heller ikke i høyreregjeringas forslag til statsbudsjett for 2022.

Eller som Maritimt forum selv sa i sin kommentar: En skuffende avskjedshilsen fra Solberg-regjeringen. Men nå er det nye tider, og nytt flertall på Stortinget.

Ap og Sp skal nå styre Norge på bakgrunn av Hurdalsplattformen. Den slår fast at:

  • Nettolønnsordningen skal styrkes, ikke svekkes som H og Frp vil
  • Norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel
  • Styrke aktivitetsskapende tiltak for maritim industri
  • Grønn omstillingspakke for klimavennlig omstilling av skip

Det er dette Norge trenger - en ny kurs for maritim industri og hele kyst-Norge.

Eller som Maritimt forum selv sier: «Ny regjering viser store maritime ambisjoner».

Vi i Ap er enige med bransjen. For nå er det vanlige verftsarbeidere og sjøfolk sin tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse