Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: NTB
Foto: NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge bør, skal og må være en eksportnasjon av olje og gass. Dette er helt avgjørende for Europa, når Russland holder igjen produksjon og skrur opp prisene.

Den feilslåtte klimapolitikken om at Norsk olje og gass ikke reduserer klimagassutslipp, har ført til en enorm strømkrise når det sluttet å blåse i tyske vindmøller. Heldigvis har EU snudd, og har nå gitt klarsignal om at gass er grønt og helt avgjørende for energiforsyningen i Europa.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er ingen tvil om at Norge fremdeles må være en av de viktigste eksportørene av gass til Europa. Dette tjener både Norge, Europa og klimaet på. Kullkraftverkene som nå fyres opp igjen på grunn av gassmangel er det motsatte.

Nå er det ikke tid for at MDG og Rødts politikk om å stoppe leting etter mer olje og gass skal få gjennomslag. Vi trenger petroleumsvirksomhet både for å sikre arbeidsplasser og inntekter for Norge, men i tillegg sørge for at Russland ikke får et monopol på helt avgjørende ressurser som Europa er avhengige av.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Derfor fremmet Fremskrittspartiet nylig et forslag i Stortinget om å sikre norsk gasseksport. Dette gjør vi etter at Ap, Sp og SV ble enige om å utsette konsesjonsrunden for olje og gass som skulle vært gjennomført i 2022.

Det er for Norge nå å bare gi full gass på norsk sokkel. Aktiviteten må trappes opp for å skape verdier og arbeidsplasser langs kysten, samt redusere Europas avhengighet av Russland og Putins gass.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse