Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristiansund bystyre valgte i 2018 å stemme ja til å fengsle nordlandets innbyggere i en bomring, nemlig bypakken. Dette mener Kristiansund Fremskrittsparti er heilt feil.

Partiene på venstresiden vil gjennom bypakken sette opp bomstajoner i Kristiansund. En bomstasjon rett før Nordlandsbrua og en bomstasjon på Omsundbrua. Dette vil lage en bomring for de som bor i hele Kristiansund, og et fengsel for innbyggerne på Nordlandet som er avhengige av bil.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I saksdokumentet til bypakken står det: “Få flere til å sykle, gå eller reise kollektiv”. Bypakken i Kristiansund er derfor ikke bare en plan om å straffe innbyggerne med at du må betale bompenger. Det er i tillegg en plan for å legge press på folk til å kjøre mindre bil. Det er nå greit om du vil sykle, gå eller reise med kollektiv, men Fremskrittspartiet mener at det skal være ditt eget valg. Det er ikke politikerne som skal bestemme om du skal gå, sykle eller bruke bil.

I Fremskrittspartiet har vi tradisjon for å feire når bommene rives, slik som på Tresfjordbrua, Vågstrandtunnelen og Atlanterhavstunnelen. De andre partiene jubler heller for at Kristiansunds familier skal betale opp til 30,000 Kr i året i bompenger.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

En annen del av bypakken i Kristiansund er at de skal bygge en vei rett over Kråkhaugen. Dette vil ikke bare lage en hovedvei som skal gå rett forbi en ungdomsskole og et sykehjem men det vil også ta bort ett av de siste naturområdene på Nordlandet.

Det høres jo kjempefint ut med ny vei, og det er vi i Fremskrittspartiet for. Problemet er at bilistene ikke får bruke mer enn ett av de to feltene som skal bygges. Kollektivfelt øker ikke kapasiteten og gavner ikke bilistene som må stå i den samme køen som de alltid har gjort.

Det er staten som skulle ha tatt regninga for ny innfartsvei til Kristiansund. Staten svømmer jo over i penger som er ranet fra bilistene gjennom engangsavgift, omregistreringsavgift, veiavgift, bensin/dieselavgift, trafikkforsikringsavgift, merverdiavgift, og ikke minst landeveisrøveriet bompenger.

Til neste valg trenger Kristiansund et parti som tar hensyn til innbyggernes lommebøker. For når sosialistene tror at innbyggerne har evig med penger, vet Fremskrittspartiet at ikke alle har råd til å betale for bypakken til Arbeiderpartiet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse