De store veiprosjektene Møreaksen E39 og Eksportveien E136 bygges til nytte for alle reisende, og konkurrerer ikke med hverandre. Den største effekten av Møreaksen, som går mellom Moa/Breivika i Ålesund og Fuglset/Bolsønes i Molde, er at fergestrekningen over Romsdalsfjorden erstattes med en av verdens sikreste undersjøiske tunneler og en bro. Broen avløser også fergene til Aukra og Midsund. Ved stortingsvalget i 2021 stemte over 62% (flertallet) av velgerne i Møre og Romsdal på partiene som ønsker Møreaksen. I meningsmålingene var det ingen av alternativene som fikk flertall.
Med ferger er det ventetid, unntatt hvis en ankommer akkurat før fergen går. I ruteheftet for 2021 Molde-Furnes var korteste intervall mellom fergene 20 minutter, og lengste 145 minutter. I løpet av en uke på totalt 10.080 minutter var det i alt 326 fergeavganger, følgelig et gjennomsnittlig intervall på nesten 32 minutter. I snitt skulle det gi en ventetid på nær 16 minutter for de som ankommer på et tilfeldig tidspunkt, i beste fall 0 minutter og i verste fall 2 timer og 25 minutter. Forutsatt at fergen ikke er full. Dette gjelder også for Frank Sve, som sier han ikke bryr seg om rutetabellene.
Sett at en europavei inn til Oslo ble stengt. Den åpnes kun mot betaling noen få minutter 2 – 3 ganger i timen i beste fall, og bare et begrenset antall biler slippes gjennom, med kraftig hastighetsbegrensninger. Ville dette, som tilsvarer en fergestrekning, påkalt store positive lovprisninger og ovasjoner for billig og godt trafikksamband? Fergefri E39 forsøker å redusere slike hindringer.
Det har alltid vært protester mot nye undersjøiske tunneler. Men etter at fergene er borte har det aldri vært aksjoner for å få de tilbake. Tvert imot, når fergene forsvinner øker trafikken – det tyder ikke på stor ulyst å benytte disse tunnelene. Dessuten er ulykkesrisikoen generelt mindre i tunneler enn sammenlignbar vei i dagen.
Med Møreaksen døgnåpen er den forventede ventetiden i praksis 0. Reisende fra Vestnes vil bruke om lag like lang tid til Molde med Møreaksen som med dagens ferger, men slipper å tilpasse seg fergerutene. For de aller fleste andre vil Møreaksen imidlertid være en enorm tidsbesparelse. Når bompengeperioden for Møreaksen er over, vil dessuten også bilene passere gratis.
Det fremføres at ny teknologi og andre endringer vil medføre mindre reising i framtiden. Dette vil i så fall ikke bare gjelde Møreaksen. For fergene er dette alarmerende, ettersom det trolig vil resultere i færre fergeavganger. Men Møreaksen vil fortsatt være døgnåpen alle dager hele året.
Reisetiden mellom Kristiansund og Molde er på vel én time sommerstid utenom rushtiden. Med Møreaksen vil reisetiden mellom Ålesund og Molde bli under timen. Hvis man mener at pendling mellom Kristiansund og Molde går greit, så bør det være enda greiere mellom Ålesund og Molde med kortere reisetid. Møreaksen er det alternativ som gir flest personer raskere vei til nærmeste by.
Dagens fergetrafikk består av langt mer enn pendlende mellom Ålesund og Molde, disse utgjør bare et lite mindretall. Verken fergene eller Møreaksen bygges for denne lille gruppen av reisende. Andre igjen argumenterer som om alle kun er på gjennomreise, og at Møreaksen bare utgjør en liten del av reisen. Dette er en total misforståelse, flertallet av de reisende er lokaltrafikk, slik det ofte er på mange av strekningene på store stamveier.
Av de som krysser Romsdalsfjorden passerer kun 40% Røbekk øst for Molde, og bare 25% passerer Gjemnessundbrua. Planene for Møreaksen stopper i dag ved Bolsønes, like øst for fergeleiet. For trafikken herfra og østover vil løsningene være de samme om det blir fortsatt ferge eller Møreaksen. Disse kostnadene skyldes ikke Møreaksen, siden de vil være upåvirket av hvilket alternativ for fjordkryssing som velges. Så langt er det bare det korte stykket mellom Lønset og Hjelset på E39 som her er påbegynt, også kalt «Sykehusvegen», fordi denne utbedringen er utløst av at det nye fellessykehuset for Nordmøre og Romsdal er lokalisert på Hjelset.
For flertallet av de reisende vil Møreaksen være den raskeste traséen, og er også den traséen som gir størst samfunnsnytte, og gir flest personer kortest reisetid til byene. I tillegg gir Møreaksen fastlandsforbindelse til Aukra og Misund og erstatter fergene der. Uten Møreaksen vil Møre og Romsdal fylkeskommune måtte ta denne regningen. Det gir absolutt ikke mer penger til veibygging eller vedlikehold av veiene i fylket vårt. Noe som vil ramme de reisende i hele fylket.