Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Grytten Finnøy
Ytring
05 mars 2022 16:31
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møreaksen (MA) eller Romsdalsaksen (RA) – omvei eller snarvei? Samlet milevis med tunneler/undersjøiske tunneler eller flytebro? Gjennom Molde by eller tett knyttet inn mot Molde by? Ut på Otrøya eller ikke? Miljø fiendtlig eller miljø vennlig? Tilbake til «steinalderen» eller fremtidsrettet, minst mulig synergieffekter mellom E39 og E136, eller se på muligheter med lengst mulig felles trasé?

Uansett, et vesentlig og fremdeles viktig mål med den fergefrie kyststamveien mellom Kristiansand og Trondheim var, og er fremdeles å få bygget en fremtidsrettet hovedstamvei som kan kombinere å knytte byene tettere sammen, men også med ett helt klart definert mål, å korte ned hele strekningen mellom Kristiansand og Trondheim, dvs. både den totale lengden, men også delstrekninger! Ikke som med omveien MA, som faktisk bommer på flere mål, med blant annet å øke strekningen her i fylket, miljøaspektet bommer også MA på, men den ballen skal få ligge i ro i denne omgangen!

Annonse
Annonse

Den definerte strekningen i forbindelse med fergefri kryssing av Romsdalsfjorden er i så måte fremdeles mellom Ålesund og Bergsøy! Ikke mellom Ålesund og «trappen» til Moldes Rådhus!

Flytebro alternativet RA vil som trasé mellom Ålesund og Bergsøy kunne bli inntil en mil kortere enn omveien MA og samtidig knytter RA som alternativ, tettest inn mot øst siden av Molde sentrum! Dermed oppnår RA flere av kravene som ble lagt til grunn for en fergefri kyst stamvei!

Flytebro alternativet RA vil som trasé mellom Ålesund og Bergsøy knyttes tettest opp mot både storparten av industrien i Molde, som ligger øst for Molde sentrum, flyplassen som ligger øst for Molde sentrum, samt det nye sykehuset, som kommer øst for Molde sentrum!

Målt mellom krysningspunktene for MA og RA! Dvs. mellom Fremstedal (Ørskogfjellet) og Lønset vil flytebro alternativet bli ca. 5 km kortere enn tunneltraseen MA. Og flytter man krysningspunktet på Romsdalssiden enda nærmere Bergsøy, dvs. til Hjelset, vil flytebro alternativet RA kunne bli enda kortere og ikke minst, enda billigere å bygge! Og Fannefjordtunellen blir neppe plugget i endene, så med en trasé mellom Fremsdal og Hjelset vil flytebro alternativet som hovedåre kunne bli nærmere en mil kortere enn omveien MA! Samtidig så vil fremdeles Fannefjordtunnelen kunne benyttes som snarvei inn/ut av Molde sentrum!

Løfter man blikket, er det lite som tilsier at det er fremtidsrettet å legge en fergefri fjordkryssing til vest siden av Molde sentrum, og med det oppnå økt trafikkmengde gjennom Molde by/Moldes by pakke! Det er rett og slett ikke slik moderne hovedveier planlegges ifbm. byer i dag! Og når man vet at kun ca. 20 % av trafikken til/fra fergekaien i Molde skal til/fra Molde vest, og at resten av trafikken, dvs. ca. 80 % skal til området fra fergekaien og videre østover/nordover, så er det lite som tilsier at 100 % av «fergetrafikken» bør ledes gjennom en tunnel under/bak og dermed gjennom Molde by!

Tar man med at MA sine tidligere «inn solgte» argumenter vedr. felles bo- og arbeidsmarked, samt kost/nytte effekter er blitt avslørt å være tuftet på feilaktig og misvisende grunnlag, og dermed blitt avslørt som ren og skjer desinformasjon, står man i grunn igjen ganske så tomhendt opp mot «fordeler» med omveien MA! Dette spesielt sett opp mot hensikten med en fremtidsrettet og kortest mulig kyststamvei mellom Kristiansand og Trondheim!

Dvs. det er riktignok enkelte som hevder to «fordeler», men det må da presiseres at dette da er kun gjelder for enkelte!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Med å legge en kyststamveien i slalåm, både horisontalt og vertikalt gjennom fylket vårt, har en liten gruppe i Molde, rett og slett sett sitt snitt til å få implementert Moldes trafikale utfordringer og dermed også Moldes by pakke, som for øvrig kunne vært løst på vesentlig mer fremtidsrettede måter, som en del av kyststamveien!

Den andre lokale «fordelen» er også for enkelte! Med å legge kyststamveien i en omvei fra Ørskogfjellet og tilbake ned mot Tomrefjord (Vik), videre under Midfjorden, ut på Otrøya og over Julsundet, oppnår Otrøya og Gossen (Aukra) «gratis» fastlandsforbindelse. Dvs. ikke en fastlandsforbindelse, men to! Dvs. to fastlandsforbindelser, hver med «fire felt»! Dette av dimensjonering- og sikkerhets grunner! Ikke pga. trafikk mengde og dertil behov! Dvs. at for en ÅDT på ca. 4-500 planlegges det med MA en av verdens lengste og dypeste undersjøiske tunneler, samt en av verdens lengste hengebroer!

Her har det heldigvis kommet på bordet gode alternativ til vesentlig enklere, lokal løsning for fastlandsforbindelse, som fremstår som rikelig bra nok, sett opp mot den lave trafikkmengden!

Ser man tilbake på historien med MA, som har pågått i + 30 år, kan man saktens lure på om det er slik vi ønsker det i fylket vårt! Er det slik vi ønsker at våre folkevalgte og våre samfunnstopper skal håndtere fremtiden til fylket vårt? Det er for mange veldig åpenbart at det er gode grunner til at MA fremdeles fremstår som ett «stykkevis og delt» prosjekt! Dvs. ett prosjekt som fremdeles etter + 30 år ikke er ferdig planlagt og godkjent som hovedåre for hele strekningen mellom Ålesund og Bergsøy!

Hovedmålet til SVV, MA & Co fremstår nå tydeligvis som at det er om å gjøre å få satt spaden i jorden fortest mulig! Dette, rett og slett i et tydelig «febrilsk» håp om at bordet da vil fange!

Historisk så fremstår MA som ett tydelig rigget alternativ allerede ifbm. KVU2011! Dvs. at utredningen var avgjort på forhånd av SVV, MA & Co! Ref. i den sammenheng til innrømmelser om + 30 års arbeid med omveien MA! Hvor upartisk var da utredningen av konkurrenten RA, der de samme som hadde jobbet med MA i + 30 år satte premissene? RA ble for øvrig ifbm. KVU2011, avfeid på ett syltynt grunnlag med «fire linjer». Og slik har SVV, MA & Co holdt på hele veien!

Omveien MA skal tydeligvis på plass uansett, koste hva det koste vil! Ref. både den paniske, halvhjertede haste utredningen i 2019 samt oppfølger i fjor for å demme opp mot den massive motstanden fra befolkningen i fylket, der SVV. MA & Co gjør det de makter for å trenere og sabotere for flytebro alternativet RA. Deriblant å tillegge en ekstra bro over Tresfjorden, med en oppkonstruert argumentasjon om behov for 90km/t de 1290 meterne over Tresfjorden (ei strekning som i dag har 80km/t og som til alt overmål hører til E136 og ikke til E39), samt at SVV, MA og Co, fjor fortsatte sin «obstruksjon» av RA, med å legge inn en undersjøisk tunnel der også! Og samtidig sørger også SVV, MA & Co for å planlegge denne undersjøiske tunnelen så lang at det må inn to løp pga. sikkerhetskrav! Dvs. en unødvendig undersjøisk tunnel, som til alt overmål ble planlagt lengre enn nødvendig for at den skulle bli dyrest mulig.

Andre veien, dvs. ifbm. MA fjernet SVV, MA & Co mer eller mindre over natten, med ett enkelt pennestrøk en nødvendig tunnel mellom Vik og Tresfjordbroen for å senke kostnaden på MA. At da trafikken for denne strekningen ifbm. MA må kjøre i 50km/t via eksisterende «kjerrevei» gjennom Vestnes sentrum, mellom Tresfjordbroen og Vik spilte vist mindre rolle! Plutselig var ikke 90km/t ett tema lengre, så lenge det kom MA til gode! Og slik har SVV, MA & Co holdt på hele veien! Om de lykkes ifbm. KS2 gjenstår å se, men at SVV, MA & Co her lokalt jobber mot folkeviljen og fylkets beste, ja faktisk landets beste, bør det være liten tvil om!

Nå bør faktisk håndbrekket dras hardt på! Og blikket må løftes! Skal man virkelig fortsette med «stykkevis & delt»-prosjektet MA, som verken er avklart verken på Sunnmørssiden eller på Romsdalssiden av Romsdalsfjorden? Eller skal man nå begynne å fokusere på hva folk flest i fylket ønsker, der man begynner å lete etter helhetlige og fremtidige løsninger, ikke etter umuligheter, som tydeligvis SVV, MA & Co ifbm. RA alternativet etterstreber! Dvs. fremtidsrettede løsninger med synergieffekter mellom E39 og E136 og som faktisk gagner hele fylket? Eller skal man begynne på en liten del av omveien MA, rett og slett for å bli låst til ett på forhånd utdatert og for folk flest uforståelig og uønsket «steinalder»-prosjekt?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 2 år siden
    Med flytebro alternativet Romsdalsaksen (RA), kombinert med Terje Tovan sitt forslag mot Otrøya og Gossen, samt en naturlig (like naturlig som Kjærringsundet), ligger alt til rette for en oversjøisk løsning mellom Hjelset og Hjelvika og med en fremtidig arm over Langfjorden. Med dette vil man faktisk kunne erstatte fem ferger med flytebro alternativet RA! I tillegg knyttes både Kristiansund, Åndalsnes, Molde og Ålesund på alle måter best sammen med RA. Med RA oppnås også synergi effekter mellom E136 og E39 for strekningen mellom Fremstedal (Ørskogfjellet) og Hjelvika samt at RA vil som hovedåre bli inntil en mil kortere mellom Ålesund og Bergsøy, sett i forhold til omveien MA. Dvs. kortest mot flyplassen i Molde, sykehuset i Molde, samt industrien i Molde. Og som bonus så kan også RA benyttes av myke trafikanter og gjennomgangstrafikken slipper å bli sluset i en omvei, via Otrøya og gjennom Molde by/Moldes bypakke. Og dagens trafikk situasjon vil også «speiles» opp mot trafikk mengde ifbm. plassering av sykehuset på Hjelset. Tar man med at det ligger an til at samtlige tyngre kjøretøy må testes opp mot varmgang ifbm. de lange og dype undersjøiske tunnelene ifbm, MA, så vil dette både ta tid og koste dyrt på alle måter! MA er blitt avslørt som tuftet på feil premisser og smuldrer bare mer og mer bort som alternativ. MA har rett og slett gått ut på dato som alternativ. De forutbestemte premissene som ble satt av SVV, MA & Co ifbm. KVU 2011 og som dei fremdeles tviholder på, er rett og slett så til de grader feilslått! Som Solan Gundersen så fint sa, «Dra meg baklengs inn i fuglekassen» SVV, MA & Co her i fylket opererer faktisk på det nivået. Dessverre!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Feil på feil på feil! Formålet med fergefri E39 er IKKE raskeste vei mellom Kristiansand og Trondheim. Formålet er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen.

    E39 Møreaksen går mellom Ålesund og til Bergsøya, men planene øst for Molde er ennå ikke klare, og veien stopper i dag ved Bolsønes rett øst for fergekaia i Molde. Trafikktellingene tar imidlertid hensyn til ALL trafikk på HELE strekningen. Bare 40% av trafikken passerer Røbekk øst for flyplassen, ikke 80% slik Finnøy forsøker å framstille det, og kun 25% passerer Gjemnessundbrua/Bergsøya. Da er det «trappen» til Molde Rådhus, dvs. Molde og omegn hoveddelen av lokaltrafikken går. Flyplassen og industrien i Molde har ikke flyttet på seg østover. Det bygges nå ut boligfelt VEST for Molde sentrum.

    Det er ikke tilfeldige målepunkt på veistrekningen som avgjør – det er trafikktellingene som viser hvor folk reiser, som bestemmer de relevante målepunktene. Og flertallet skal ikke østover fra Molde.

    Om Fannefjordtunnelen skal ta en stor del av trafikken fra flytebroene på Romsdalsaksen, samt at en bro over Langfjorden vil ta all trafikken til Åndalsnes, så mister Romsdalsaksen en så stor del av trafikkgrunnlaget at eksistensgrunnlaget er borte.

    Terje Grytten Finnøy strør om seg med personlige synsinger og anslag, og mener Møreaksen er et rigget prosjekt. Han ignorerer at mange av utredningene er utført eksternt av andre enn SVV, og at analysene er kvalitetssikret.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse