Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Krigen har kommet til Europa. Russland har angrepet Ukraina i en fullskala krig vi ikke har sett i Europa på 80 år. Den humanitære katastrofen med antall forsvarsløse flyktninger som i hovedsak består av kvinner og barn, har allerede passert krigen i det tidligere Jugoslavia på 1990-tallet.

På mange norske skip jobber russiske og ukrainske sjøfolk sammen. Dette er ikke en krig mellom et broderfolk. Dette er en krig satt i gang av Putin og hans regime. Ikke mellom kolleger på båter. Men det reiser spørsmål om sikkerheten langs kysten.

Annonse
Annonse

Som Norske sjøfolk tok opp med Politikere allerede for 20–30 år siden.

For 2 år siden advarte Norsk Sjøoffisersforbund og Det Norske maskinistforbund mot dette. Få eller ingen politikere har etter det jeg ser tatt opp dette. Norske sjøfolk har ropt forgjeves og har ikke blitt tatt på alvor.

Mange sier at Russiske offiserer kommer fra det Russiske forsvaret.

Det jobber Russiske og Ukrainske sjøfolk både i Fraktefarten og i Offshore segmentet noe som også skaper problemer med å bytte ut mannskapene.

Det er for tiden 550 ukrainske sjøfolk om bord på norske skip. Forbudet mot å forlate Ukraina og reisebegrensninger gjør situasjonen uviss for dem og rederiene.

På grunn av turnusordninger er antall ansatte omtrent det dobbelte. Sjøfolkene som mønstrer av, skulle etter planen byttes ut med andre landsmenn, skriver Aftenposten.

– Dette går ikke når menn mellom 18 og 60 år har forbud mot å forlate Ukraina, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Offshore.

Offshorerederiet, som er Norges største, har 400 ansatte fra Ukraina.

Siem Offshore har til sammen 60 ukrainere på skipene sine og opplyser at noen vil forlenge perioden om bord, mens andre vil hjem så raskt som mulig. Reisebegrensninger inn og ut av Ukraina kan gjøre det vanskelig.

– Vi får tilbakemeldinger om at det nå blir mer krevende å gjennomføre mannskapsbytter, sier administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.

Det jobber også om lag 2.400 russiske sjøfolk for norske rederier, og halvparten av dem er påmønstret, ifølge Rederiforbundet. På noen skip er det både russere og ukrainere, uten at det har ført til problemer om bord i lys av den russiske invasjonen av Ukraina.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Bruken av russiske sjøfolk i den norske nærskips- og shortsea-flåten, som seiler på kysten av Norge er særs alarmerende slik vi ser hva som skjer det i Europa i dag. Det russiske hegemoniet i den norske nærskipsflåten er det lite kjennskap til. Allikevel er det i media blitt trukket frem at et stort antall russiske sjøkapteiner tar Kystverkets farledsbevis. Dette gir innehaveren dispensasjon til å føre fartøyer med lengder på mellom 70 og 100 meter uten bruk av los.

Gjennom media er det blitt skap et inntrykk av at det ikke er kontroll på russere med farledsbevis. Det er feil. Kystverket har god kontroll på disse personene og fartøyene.

Men samtidig har Kystverket ikke noen kontroll på fartøyer som er 69 meter og kortere hverken med eller uten russere, fordi dette ligger utenfor direktoratets mandat. Som følge av den store utbredelsen av russisk maritim arbeidskraft i nærskipsflåten, kan disse potensielt utgjøre en sikkerhetsrisiko i en eventuell sikkerhetspolitiske konflikt mellom Norge og Russland.

Viser en studie jeg fant i en artikkel fra sjøforsvaret.

Det kan være forskjellige meninger her, men det er klart at både mannskapssitasjonen i mange rederi, sikkerhets politiske situasjonen langs kysten slik vi ser nå og hvis den eskalerer. Er dette en sikkerhetsrisiko vi må ta på dypeste alvor.

Samtidig må vi se på den menneskelige situasjonen mange spesielt Ukrainske sjøfolk står i nå. Hva kan vi som nasjon gjøre for de og for de russiske sjøfolkene som står helt fortvilet opp i dette.

I går las jeg om en russisk båt i Nord-Norge der mannskapet tok kontakt med en nordmann ga han en konvolutt med 5.000 kroner i og som på dårlig engelsk ba han gi dette til hjelp til flyktningene i Ukraina. Dette er alvorlig mye penger for Russiske sjøfolk som tjener dårlig. Dette forteller at bildet er ikke svart kvitt og at det er mye fortvilelse og usikkerhet ute og går. Det må vi også ta med.

Men nå må myndighetene komme på banen og vise oss hva de gjør for å sikre kystlinjen vår og Norsk sokkel.

Gjennom flere artikler i fjor i Dagens Næringsliv kom det klart frem at Russerne hadde fore seg aktiviteter ute på oljefeltene som klart indikerte spionasje.

Med det vi ser nå utspiller seg så er det nærliggende å tenke at dette er en det av Russland sin strategi i det vi ser nå.

Facebook gruppen Norske sjøfolks fremtid avdekket for få år siden at et norsk rederi brukte Kypros flagget fartøy med få norske og hoveddelen bulgarske sjøfolk om bord med særs dårlige engelsk kunnskaper på Norsk sokkel. Vet vi hvor mange båter med f eks russiske offiserer om bord som opererer på norsk sokkel?

Med det vi ser utfolde seg nå, så må vi ta disse spørsmål på alvor. Vi har ikke råd til å overse sjøfolkenes advarsler lenger. Hvis ikke storting og regjering vil ta dette på alvor, så må vi forlange at de gjør det.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 15 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse