Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Fra rivingen av gamle Goma barneskole 17. desember 2020. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fra rivingen av gamle Goma barneskole 17. desember 2020. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Formannskapet i Kristiansund ble nok en gang bedt om å øke rammen til ny brannstasjon i formannskapsmøtet tirsdag 31. mai. Utgangspunktet var en ramme på 126,5 millioner kroner, men den er allerede økt til dagens ramme på 155 millioner kroner. Dette er altså heller ikke nok til å bygge en god brannstasjon, nå er kommunedirektørens innstilling å øke dette med enda 90 millioner kroner til 245 millioner kroner. Dette er det naturlig nok mange innbyggere som er opptatt av, og mange følger interessert med på medias dekning.

– Politikerne i formannskapet vedtok med knappest mulig flertall å gå videre med ny brannstasjon på Goma, står det i Tidens Krav.

Men mange lurer fortsatt på hvem som stemte hva, etter som Tidens Krav bare oppgir at kommunedirektørens innstilling ble vedtatt med 6 mot 5 stemmer. Referatet i tidens Krav sier heller ikke særlig mye om argumentasjonen fra de som stemte imot, med unntak av at Stein Kristiansen fra Rødt ble sitert på at dette er «uhyre mye penger». Og det er det jo.

Vi kan forsikre om at vi stemte imot kommunedirektørens innstilling, sammen med Høyre, MDG og Rødt. Vi etterlyste blant annet informasjon om hva det ville koste å lukke avvikene ved eksisterende brannstasjon, og påpekte nok en gang at det vedtaket som er gjort tidligere ikke er mulig å innfri. Vi etterlyste også svar på hva som er mulig å få til innenfor eksisterende ramme. Vår konklusjonen er at det ikke er mulig å få en ny brannstasjon med ønskelig innhold og standard på vedtatt lokasjon innenfor vedtatt ramme. Vi kan ikke kan få den brannstasjonen vi ønsker oss til den prisen vi er villige til å betale. Én mulig løsning er selvfølgelig å øke rammen. Men brannstasjonen er altså bare ett stort prosjekt blant mange store prosjekt som skal gjennomføres. Hvis vi bare går litt tilbake kan vi si at Atlanten stadion kom først. Så kommer Normoria. Så kommer brannstasjonen. Så kommer to nye skoler. Og så kommer nytt sykehjem. Etterpå kommer kanskje renovering av enda et sykehjem. Og da spør vi oss: Om vi øker ramma nå, har vi da penger igjen til å bygge sykehjem? På en måte kommer prosjektene i feil rekkefølge. For vi vil gjerne ha alt dette. Men hvis vi ikke kan få alt, så må vi prioritere hva som er viktigst, og ikke bare kjøre på til det er tomt i kassa og vi ikke kan gjennomføre det vi trenger aller mest.

Det er selvfølgelig viktig å lukke avvikene ved eksisterende brannstasjon slik at vi ikke utsetter våre ansatte for helsefare. Så det må gjøres uansett, på den ene eller den andre måten. Vi vil derfor vite hva det vil koste å lukke avvikene ved eksisterende brannstasjon. I tillegg mener vi at det må være mulig å se på andre løsninger nå som det er klart at det ikke er mulig å realisere en brannstasjon med ønsket standard og størrelse på vedtatt tomt innenfor vedtatt ramme. Å se på andre løsninger kan både bety å se på annen lokalisering og å se på muligheten for å la andre aktører bygge ny brannstasjon for deretter å leie, med opsjon på kjøp på et senere tidspunkt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse