Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Hit men ikke lenger går den siste bussen fra Kristiansund klokken 21:00 på hverdager og søndager. Det gjør det vanskelig for Aun Johnsen og hans barn, bosatt på andre siden av Krifasttunellen, å kunne benytte kulturtilbud i regionssenteret. På lørdager er tilbudet så dårlig at man måtte hatt hotellrom hvis man skulle deltatt på arrangementer som går utover ettermiddagen. Foto. Steinar Melby / KSU.NO
Hit men ikke lenger går den siste bussen fra Kristiansund klokken 21:00 på hverdager og søndager. Det gjør det vanskelig for Aun Johnsen og hans barn, bosatt på andre siden av Krifasttunellen, å kunne benytte kulturtilbud i regionssenteret. På lørdager er tilbudet så dårlig at man måtte hatt hotellrom hvis man skulle deltatt på arrangementer som går utover ettermiddagen. Foto. Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nærmer seg at fylket skal behandle busstilbudet i Møre og Romsdal, og som beboer utenfor byen som er avhengig av offentlig transport og interessert i å delta på kulturlivet har jeg noen hjertesukk å komme med.

Jeg bor på «feil» side av Freifjordtunellen som gjør at jeg har ingen eller liten mulighet til å sykle til byen. Buss er derfor helt nødvendig for meg og jeg har etter ett års dagpendling erfart et mangelfullt kollektivtilbud som helt klart har et stort potensial for forbedringer.

Annonse
Annonse

Bussen jeg tar til jobb om morgenen fra Gjemnes, er generelt svært full og det er ofte passasjerer som må stå helt fra Storbakken ved Frei skole.

Bussrutene med antall avganger for Timesekspressen fra Kristiansund, stemmer ikke med antall busser til Kristiansund. Jeg har fått muntlig bekreftet fra en sjåfør om at en buss hver dag kjører tom fra Kristiansund til Molde. Den bussen jeg kunne tatt om jeg jobbet litt ekstra en dag, er slått sammen med bussen etter, slik at det er en og en halv time mellom avgangene fra Kristiansund. Dette selv om bussene kommer til Kristiansund med en times mellomrom. Dette gjør det vanskelig for meg å jobbe litt ekstra om dagene.

Og så har vi det med å benytte seg av kulturtilbud i regionssenteret som for eksempel kino etter jobb en fredag. Siste buss gjennom Krifasttunellen går ofte før filmene er ferdig. Det umuliggjør kinobesøk i Kristiansund for mine barn og meg. Alternativet er å ta buss til Molde for å gå på kino der, da siste buss derfra går 22:15 mens siste fra Kristiansund går 21:00.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Om det ikke er passasjergrunnlag for Timeekspressen fra Kristiansund etter 21:00 burde bussene til Storbakken kunne kjøre gjennom tunellen ved behov.

Vi har alltids mulighet til å gå eller sykle fra Bergsøya. Da siste buss til Storbakken går klokken 23:00, ville det åpnet mye større muligheter for oss og andre i lignende situasjon å benytte oss av regionsenterets kulturtilbud på kveldstid.

Det har flere ganger vært fristende å delta på et kulturarrangement kveldstid for deretter å gå gjennom Krifasttunellen i en ren protestaksjon. Men av respekt for at det kan oppstå farlige trafikksituasjoner og at jeg i tillegg helt sikkert ville blitt bøtelagt, har jeg foreløpig valgt sivil lydighet for å protestere mot Møre og Romsdal Fylkes kollektivtilbud.

Å leie en hybel i Kristiansund for å kunne delta i kulturlivet utenom arbeidstid, er dessverre utenfor økonomisk rekkevidde for meg og mine barn.

Min avhengighet av buss fremfor egen bil er et resultat av sykdom, og ikke et personlig valg jeg har tatt.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse